Followers

30 December 2009

Twist Your Tongue 1

1. If you understand, say “understand”.If you don’t understand, say “don’t
understand”. But if you understand and say “don’t understand”.How do I understand that you understand? Understand!

2. I wish to wish the wish you wish to wish, but if you wish the wish the witch wishes, I won’t wish the wish you wish to wish.

3. Sounding by sound is a sound method of sounding sounds.

4. A sailor went to sea to see, what he could see. And all he could see was sea, sea, sea.

5. Purple Paper People, Purple Paper People, Purple Paper People

6. If two witches were watching two watches, which witch would watch which watch?

7. I thought a thought.But the thought I thought wasn’t the thought I thought I thought. If the thought I thought I thought had been the thought I thought, I wouldn’t have thought so much.

8. Once a fellow met a fellow In a field of beans. Said a fellow to a fellow, “If a fellow asks a fellow, Can a fellow tell a fellow What a fellow means?”

9. Mr Inside went over to see Mr Outside. Mr Inside stood outside and called to Mr Outside inside. Mr Outside answered Mr Inside from inside and Told Mr Inside to come inside. Mr Inside said “NO”, and told Mr Outside to come outside. Mr Outside and Mr Inside argued from inside and outside about going outside or coming inside. Finally, Mr Outside coaxed Mr Inside to come inside, then both Mr Outside and Mr Inside went outside to the riverside.

10. The owner of the inside inn was inside his inside inn with his inside
outside his inside inn.

11. If one doctor doctors another doctor does the doctor who doctors the doctor doctor the doctor the way the doctor he is doctoring doctors? Or does the doctor doctor the way the doctor who doctors doctors? “When a doctor falls ill another doctor doctor’s the doctor. Does the doctor doctoring the doctor doctor the doctor in his own way or does the doctor doctoring the doctor doctors the doctor in the doctor’s way”


p/s: aduh lidah aku dah tersimpul manuk ni.

24 December 2009

Sebuah Kehidupan

Ikhlas Itu Jiwa Yang murni
Rahsia Allah Didalam Hati
Terlalu Sembunyi Tapi Dapat Dikesan
Jika Disuluh Dengan Saksama
Nista Dan Puji Tiada Berbeza

Redha Sifat Hati Yang Suci
Ujian Yang Tiba Rasa Gembira
Atau Tiada Apa Terasa
Kerna Menerima Anugerah Tuhannya

Sifat Sabar Sedikit Berbeza
Ujian Yang Menimpa Sakit Dirasa
Tapi Dapat Ditahan Perasaannya
Hanya Bermain Didalam Sahaja
Diluar Tidak Nampak Terang Nyata

19 December 2009

PERISTIWA PENTING DALAM MUHARAM

1. 1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab menetapkan adalah hari pertama bagi setiap tahun baru Islam (Kalendar Hijriah).
2. 10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.

Pada 10 Muharam juga telah berlaku:

1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
6. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
7. Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
8. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
10. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
11. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
13. Hari pertama Allah menciptakan alam.
14. Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
15. Hari pertama Allah menurunkan hujan.
16. Allah menjadikan 'Arasy.
17. Allah menjadikan Luh Mahfuz.
18. Allah menjadikan alam.
19. Allah menjadikan Malaikat Jibril.
20. Nabi Isa diangkat ke langit.

17 December 2009

Awal Muharam 1431H


Alhamdulillah, sekejap lagi kita akan melangkah ke tahun baru atau lebih dikenali di Malaysia sebagai Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram. Ini adalah suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan suatu peristiwa penting berlaku dalam sejarah Islam iaitu penghijrahan Nabi Muhammad SAW dari Kota Mekkah ke Madinah pada tahun 622 masihi. Muharam adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.
Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.
Islam penuh dengan tatacara. Oleh itu, selepas Asar hingga sebelum Maghrib, hendaklah kita membaca doa akhir tahun dan selepas solat Maghrib, hendaklah kita membaca doa Awal tahun.

DOA AKHIR TAHUN HIJRAH
Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"


DOA AWAL TAHUN
Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan".


p/s: Smoga tahun ni lebih baik dari tahun sebelumnya dalam menjalani kehidupan sebagai hamba-NYa

Renungan di pagi hari

“Islam pasti akan bangun dan daulah Islam pasti tertegak di muka Bumi ini. Bila
dan di mana bukanlah persoalannya, tetapi adakah kita tergolong dalam golongan
yang menyumbangkan kepada kebangkitan Islam itulah yang perlu ditanya…”

-Asy-Syahid Imam Hasan Al-Banna-

15 December 2009

Sometimes when I feel lonely

Sometimes when I feel lonely
Sometimes when I feel blue
Sometimes when I feel lonely
I need you,

Sometimes when I feel sorrow
From words and deeds unkind
Sometimes when I feel sorrow
You ease my mind,

And sometimes when I'm down
On every thing I know,
I loose my held-up feelings
When I play you,

Sometimes when sun is shining
And still my skies are gray
Sometimes when sun is shining
You light my day.

By: James E. Mays

12 December 2009

Kekuatan ISLAM


Komentar tokoh tentang Islam.
1. Pernyataan Paus Innocent III :
Menyatakan Islam adalah agama "Anti Christ". Pada tahun 1050 M Paus
mengatakan: Agama Islam adalah agama bid'ah dari kristen / Yahudi /
Israel, sehingga perlu disusun rencana dan strategi penghancuran dan
penghapusan Islam di seluruh dunia, yang mana sedemikian canggih dan
halusnya sehingga sebagian besar umat Islam yang lemah ilmu dan lemah
iman ikut-ikutan menjalankan strategi dan rencana tersebut, bahkan
sampai-sampai, ulama tingkat tinggi terpengaruh ikut-ikutan
menjalankan
strategi dan rencana tersebut.

2. Fidel Castro memberikan nasehat kepada Israel yang berbunyi:
"Israel harus berusaha keras jangan sampai gerakan gerilyawan
Palestina
itu menganut taat ajaran Islam. Karena ia akan memberikan kobaran
semangat seperti yang biasa dikenal dalam masyarakat Islam.
Sesungguhnya
semangat agama ini akan mempolarisasikan semua jamaah Islam yang
lain, sehingga mustahil bagi Israel untuk memelihara eksistensinya.
Juga saya peringatkan, agar Israel berusaha keras menjadikan negara
Arab sekitarnya menjadi negara-negara sosialis, untuk menemukan
kerjasama secara damai antara sosialis Arab dan sosialis Israel."

3. Lawrence Braun :
"Selama ini para pemimpin kami menakut-nakuti kami dari ancaman
berbagai bangsa. Namun setelah kami teliti dengan seksama, ternyata
rasa takut kami itu tidak beralasan. Mereka menakut-nakuti kami dengan
bangsa Yahudi yang berbahaya, bangsa 'kuning' dari Jepang yang
beracun,
dan bahayanya bangsa 'merah' (Bolsyewik - Komunis). Kenyataannya, kaum
Yahudi menjadi kawan karib kami, kaum komunis menjadi sekutu kami, dan
bangsa Jepang ... untuk yang satu ini, sudah ada negara demokrasi
besar
yang menjamin akan menaklukannya. Ternyata, bahaya terbesar yang kami
temui adalah Islam. Hanya dialah musuh sebenarnya bagi kami, baik
dalam
penyebaran atau di dalam setiap sistem yang ada, maupun dalam
semangatnya yang sangat menakjubkan.
Apabila bangsa Arab sebagai basis umat Islam dan negara-negara Islam
seluruh dunia bersatu, maka mereka akan membahayakan kita dan seluruh
dunia. Kalau mereka tetap berpecah belah, mereka tidak punya arti dan
kekuasaan apapun. Kita bebas untuk menginjak dan menyeret mereka.
Karena itulah, bangsa Arab dan kaum Muslimin seluruh dunia harus tetap
berpecah belah, agar mereka tetap dalam tidurnya."


4. W.K. Smith (orientalis Amerika) :
"Apabila kaum Muslimin diberi kebebasan dalam dunia Islam, dan hidup
dalam alam demokrasi, maka pasti Islam akan meraih kemenangan. Hanya
dengan sistem diktator sajalah umat Islam dapat kita kacaukan, dan
mereka akan asing dengan agamanya."

5. Pemimpin majalah 'Times' :
"Untuk mencegah hadirnya kesadaran dalam diri umat Islam, maka kita
harus menjadikan negara yang mayoritas penduduknya beragama Islam
menjadi negara diktator militer. Dengan demikian kita akan dapat
mencapai kemenangan terhadap bangsa Arab dan peradabannya."

6. Arnold Toynbee :
"Sesungguhnya persatuan Islam itu ibarat orang yang sedang tidur
nyenyak, namun kita harus waspada bahwa orang yang tidur itu sewaktu-
waktu bisa bangun."

7. Moroe Berger :
"Sejarah membuktikan bahwa kekuatan Arab berarti kekuatan Islam, maka
dari itu hancurkanlah bangsa Arab, bersamaan dengan kehancurannya,
hancur pula Islam di seluruh dunia.
Sebenarnya ketakutan kami dari bangsa Arab, dan perhatian kami yang
berlebih-lebihan kepada bangsa itu, bukan lantaran adanya kekayaan
alam
berupa ladang-ladang minyak yang melimpah ruah itu, akan tetapi
lantaran Islamnya.
Kami wajib dan berupaya sekuat tenaga dan kemampuan yang ada, untuk
merintangi bersatunya bangsa Arab, yang bisa menguatkan mereka.
Karena,
bersatu dan kuatnya bangsa itu, berarti bersatu dan kuatnya Islam di
seluruh dunia, maka itu berarti kejayaan dan kebangkitan Islam akan
segera tumbuh."

8. Philip Foundatie (seorang Perancis) :
"Adalah menjadi kewajiban bagi bangsa Perancis untuk melawan dan
menghancurkan Islam di dunia ini, dan menerapkan politik bermusuhan
dengan agama itu, serta berusaha dengan sekuat tenaga untuk
menghalangi
penyebaran dan kebangkitannya."

9. Keimon (seorang orientalis Perancis) :
"Menurut hemat saya, adalah menjadi kewajiban bagi kita untuk
memusnahkan seperlima umat Islam, menghukum sisanya melakukan kerja
paksa, menghancurkan Ka'bah di Mekkah, dan memindahkan mayat Muhammad
di Medinah ke museum Le Louvre di Paris."

10. Sebuah media massa barat menyatakan:
"Tidak diragukan lagi bahwa tugas misi dalam merusak dan mengaburkan
aqidah Islam telah menemui kegagalannya. Tetapi tujuan ini bisa
dicapai
melalui Perguruan-perguruan Tinggi di Barat. Untuk itu hendaknya
dipilih mahasiswa-mahasiswa yang mempunyai watak yang lemah dan tidak
mempunyai kepribadian serta moral yang rusak dari negara-negara Timur,
khususnya dari dunia Islam, agar mereka diberi beasiswa sehingga
mereka itu bisa menyandang gelar (mendapatkan posisi yang
menguntungkan/strategis), agar mereka bisa membawa misi yang tidak
diketahui. Agar mereka membina dan mewarnai tingkah laku sosial dan
politik di negara-negara Islam.
Kami (Kristen/Yahudi/Israel) berkeyakinan bahwa Perguruan-perguruan
Tinggi barat harus menggunakan kesempatan yang sebaik-baiknya
terhadap dunia Timur (Islam) yang tergila-gila dengan gelar-gelar
ilmiah. Menggunakan mereka sebagai dosen dan intelektual yang
membawa misi dalam rangka menghancurkan Islam. Adalah sangat
menguntungkan terhadap tujuan kita dengan dalih memajukan
(membantu)Islam dan orang-orang Islam."

11. Kepala pastor dalam konperensi pastor, Samuel Zwemer:
"Sebenarnya kami mengutus dan membebankan anda sekalian ke
negara-negara Muhammadiyah (Islam), bukan dengan tujuan untuk
mengkristenkan mereka, karena hal itu adalah suatu kehormatan. Mereka
tidak pantas untuk menerimanya.
Sebenarnya tugas kalian adalah mengeluarkan orang-orang Muslim dari
agamanya, agar mereka menjadi mahluk yang putus hubungannya dengan
Allah S.W.T. Dengan demikian terputus pula ciri (akhlaq) Islam dari
dirinya, yang menjadi sendi dan fondasi dasar dalam kehidupannya.
Dengan jerih payah kalian itu, kalian telah menjadi pelopor kemenangan
dalam penjajahan dalam negara-negara Islam. Kalian telah berhasil
mencuci otak mereka sehingga mereka mau menerima dan menjalankan
segala
rencana dan siasat kita untuk mengeluarkan mereka dari Islam.
Kami menginginkan kalian berhasil membuat generasi penerus mereka
menjadi generasi santai yang suka membuang waktu dan bermalas-malasan.
Memburu hawa nafsu dengan berbagai cara, sehingga hawa nafsu itu
merupakan tujuan utama kehidupannya, dan mempertuhankan hawa nafsunya,
dan kalau mereka menduduki jabatan penting, juga untuk kepentingan
hawa
nafsunya. Mereka korbankan segala-galanya untuk kepentingan hawa
nafsu.

Wahai para pastor! Laksanakan dan kerjakanlah dengan sungguh-sungguh
dan sebaik-baiknya tugas yang telah diembankan kepada kalian, dan
pasti
kalian akan berhasil dengan gemilang.

14. Kardinal Simon (orang kedua setelah Paus di Vatikan) :
"Andai umat Islam itu bersatu padu di seluruh dunia, dan menyatukan
seluruh aspirasinya, saling bantu untuk melepaskan diri dari
cengkeraman bangsa Eropa, lalu mereka berkiblat dan mematuhi segala
syariatnya (Islam), maka mereka akan mampu bangkit dan mengalahkan
kita
(Kristen/Yahudi/Israel).
Dan wajiblah bagi kita untuk menyusun program demi memecah belah,
menghalangi kebangkitan mereka.

15. Eks PM Inggris, James Callaghan berkata dalam wawancara tentang
konperensi Qoud Lobby:
"Sebenarnya di antara topik yang hendak dibicarakan ialah masalah
Iran". Ditegaskan kemudian: "Masalah Iran itu mempunyai akar yang
mendalam dan kuat, karena kita juga harus membicarakan masalah Turki,
Pakistan dan Timur Tengah". Ditegaskan lagi: "Memang sulit bagi anda
untuk memahami apa yang terjadi dalam masalah ini. namun saya sebagai
seorang Kristen yang murni, akan mengatakan kepadamu: "Di sana ada
musuh terbesar yang harus kami musnahkan, sampai ke akar-akarnya. Dia
senantiasa menghalangi setiap rencana dan gagasan kami. Musuh kami itu
adalah Aqidah (ajaran Islam; peny.), oleh sebab itulah dalam
konperensi
kali ini, kami fokuskan pada masalah yang sangat vital itu."

16. Ben Gaurion seorang Kristen/Yahudi/Israel berkata:
"Tidak ada yang paling menakutkan saya selain kalau dunia Arab akan
melahirkan seorang Muhammad baru (Pemimpin pembaharu)" .

p/s: Bersama tegakkan syiar Islam. Perjuangan Bkn atas dasar bangsa dan pahaman politik, tapi atas dasar agama!

09 December 2009

Cinta dan Waktu


Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda-benda abstrak: ada CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN dan sebagainya.

Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi. Namun suatu ketika, datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin tinggi dan akan menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri.

CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tak mempunyai perahu. Ia berdiri di tepi pantai mencuba mencari pertolongan. Sementara itu air makin naik membasahi kaki CINTA. Tak lama CINTA melihat KEKAYAAN sedang mengayuh perahu.

"KEKAYAAN! KEKAYAAN! Tolong saya!" teriak CINTA.

Lalu apa jawab KEKAYAAN, "Aduh! Maafkan aku, CINTA!" kata KEKAYAAN.

"Perahuku telah penuh dengan harta bendaku. saya tak dapat membawamu serta, nanti perahu ini tenggelam. Lagipula tak ada tempat lagi bagimu di perahuku ini." Lalu KEKAYAAN cepat-cepat mengayuh perahunya pergi meninggalkan CINTA tenggelam.

CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya KEGEMBIRAAN lewat dengan perahunya.

"KEGEMBIRAAN! Tolong saya!", teriak CINTA.

Namun apa yang terjadi, KEGEMBIRAAN terlalu gembira karena ia menemukan perahu sehingga ia tuli tak mendengar teriakan CINTA. Air makin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik. Tak lama lewatlah KECANTIKAN.

"KECANTIKAN! Bawalah saya bersamamu!", teriak CINTA.

Lalu jawab KECANTIKAN, "Wah, CINTA, kamu basah dan kotor. saya tak bisa membawamu ikut. Nanti kamu mengotori perahuku yang indah ini." sahut KECANTIKAN.

CINTA sedih sekali mendengarnya. CINTA mulai menangis terisak-isak. Apa kesalahanku, mengapa semua orang melupakan saya. Saat itu lewatlah KESEDIHAN. Lalu CINTA memelas, "Oh, KESEDIHAN, bawalah saya bersamamu", kata CINTA.

Lalu apa kata KESEDIHAN, "Maaf, CINTA. saya sedang bersedih dan saya ingin sendirian saja...", kata KESEDIHAN sambil terus mengayuh perahunya.

CINTA putus asa. Ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya. CINTA terus berharap kalau dirinya dapat diselamatlkan. Lalu ia berdoa kepada Tuhannya, oh Tuhan tolonglah saya, apa jadinya dunia tanpa saya, tanpa CINTA? Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara, "CINTA! Mari cepat naik ke perahuku!"

CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua reyot berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahunya. Lalu Cepat-cepat CINTA naik ke perahu itu, tepat sebelum air menenggelamkannya. Kemudian di pulau terdekat, orang tua itu menurunkan CINTA dan segera pergi lagi

Pada saat itu barulah CINTA sedar, bahwa ia sama sekali tidak mengetahui siapa orang tua yang baik hati menyelamatkannya itu. CINTA segera menanyakannya kepada seorang penduduk tua di pulau itu, siapa sebenarnya orang tua itu.

"Oh, orang tua tadi? Dia adalah "WAKTU", kata orang itu.

Lalu CINTA bertanya "Tapi, mengapa ia menyelamatkanku? saya tak mengenalnya. Bahkan teman-teman yang mengenalku pun enggan menolongku", tanya CINTA heran.

"Sebab", kata orang itu, "hanya WAKTU lah yang tahu berapa nilainya harga sebuah CINTA itu......"

p/s: Dlm reality, bley ker biarkan waktu menentukan cinta? Andai bley, aku sanggup biarpun memerlukan waktu yang lama. :)

07 December 2009

Kisah Kehidupan

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi… jeng!jeng!jeng!… bunyi….aauuummmmm!!!!! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu mengejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan.

Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi. Aaaaa!!!!… Ya Allah….. lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah- celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh…. cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas. Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni…. habislah jadi mangsa buaya .

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih… Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba….terdengar satu bunyi…. bzzzzzzzzz… bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni. Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.

Dari cerita diatas kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, jadi
beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat si hamba Allah bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.

Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita sebab tu tikus tu gigit tali.
Madu…,madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba Allah itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Sama-samalah kita insafi diri…

p/s: Jgn persiakan hidup yg sementara nih

04 December 2009

Pulang ke kampung

Alhamdulillah baru sihat. Sakit tuh ujian. :).
Mlm ni bertolak ke kampung halaman, Insya-Allah. Wohooo...
Sronok gak. 3 ari kat sane. Ada kenduri tahlil sket.
Then pakcik nak ajak p carik kepah. Nak p mancing x dapat, xde bot ke laut skrg. Adoiyai. Kepah pun kepah ar. Best gak menggarik kepah di tepi pantai.
Yg penting kena tlg ibu masak dulu. Huhu. Biasalah tugas ibu kena masak2 nih. Cikgu memasak ar katakan. Hahaks.
Doakan daku selamat sampai di kampung nanti.

p/s: Kuantan here i come...

30 November 2009

Kepenatan Maxima

Alhamdulillah arini last hari Tashriq. Maka berakhirlah upacara sembelihan or lebih dikenali sebagai hari korban. Byk pengalaman aku dpt Aidil Adha kali ni. qariah jemput jemaah dtg tlg buat sembelihan dan melapah lembu. Byk gak binatan al-an’am yang dibuat qurban kali ni. tapi semuanya lembu. Kambing xde ar kali ni. Rekod ar, aku berjaya lapah 20 peha lembu (sekor lembu dibelah kepada 4 bahagian peha bg tujuan melapah). Kira hampir 5 ekor lembu gak aku Berjaya lapah. Yey. Best gak layan kepala jemaah yang rata2 dh berusia. Yg muda tok imam jek. Hehe. Lenguh2 gak badan melapah tapi pengalaman n keseronokan yang paling bernilai.Daging yg digantung pada palang besi
Kerja buang lemak before ditimbang. Sebelah tuh adik aku
Kerja 3 beranak. Hehe. My abah, adik n aku. Fuhhh...
Muka ceria jek. Starting mmg byk tenaga. Hehe.
Kerja memunggah turun lembu. Semua jemaah saling tlg-menolong

p/s: Pcik yg masak sup lembu utk petugas mmg mantap. Sedap n mantap sup yg pakcik masak (daku mmg gile sup).

27 November 2009

Selamat Hari Raya Aidil Adha 1430H


Selamat Hari Raya Aidil Adha daku ucapkan kepada semua rakan2.
Hayati erti pengorbanan yang sebenar. Org yg paling mulia ialah org yang sanggup berkorban untuk Allah. Dahulukan urusan Agama dari urusan sendiri. Itulah pengorbanan yang terbesar. Selamat berkorban!

p/s: Biar kita berkorban masa dan tenaga dari kita menjadi mangsa "korban".

21 November 2009

UTHM Explore Race 2009


Doakan aku yek kawan2, sok aku p UTHM. Untuk Kejohanan Malaysian University Explore Race (MUER) dari 22hb - 25hb November 2009. Melibatkan 20 IPTA, 20 Politeknik n 5 IPTS. Macam ramai jek. Huhu. Doakan kejayaanku ye kawan2. Hehe. Aku pergi dengan membawa nama UM. Huhu. Hope dpt wat sume task dgn berjaya. Ikut schedule yg diberi, ada 9 unknown task. Xtau task camne. Xkisahlah, janji rock. Yeahhh... Mcm2 prasaan ada nak p sok. Sronok + suka + hepi (mcm same jek sume. Hehe). Yg penting enjoy. Bertolak kul 9am. Jgn lambat tau pcik bus (terminal bus sebelah kolej aku jek, 1st College). Hehe. Sebagai ketua kontinjen (ceh poyos), aku berjanji untuk mencuba yang terbaik dan mewujudkan kerjasama yang baik sesama 3 group yang dihantar UM.
UM IS ONE. Go! Go! Go!

p/s: Joging 50km + panjat tembok 9 kaki + berenang 1km + kayak 40km..... Hahaks

Cinta dan Kawan


Satu hari CINTA & KAWAN berjalan dalam kampung...
Tiba-tiba CINTA terjatuh dalam telaga... Kenapa??
Kerana CINTA itu buta.. Lalu KAWAN pun ikut terjun dalam telaga...
Kenapa?? Kerana...KAWAN akan buat apa sahaja demi CINTA!!
Di dalam telaga CINTA hilang... Kenapa??
Kerana...CINTA itu halus, mudah hilang kalau tak dijaga,
sukar dicari apatah lagi dalam telaga yang gelap...
Sedangkan KAWAN masih lagi tercari-cari dimana CINTA & terus menunggu..
Kenapa??
Kerana...KAWAN itu sejati & akan kekal sebagai KAWAN yang setia...kan??

so, hargai lah KAWAN kita selagi kita terasa dia bererti..

p/s: Aku sayang korang sume wahai kawan2ku. Teruk mcmne pun korg, korg tetap kawan aku. hehe

20 November 2009

ARAK

Semalam aku ada dapat call dari seorg kawan. Dia ckp, diorg tgh wat operasi sekitar Bandar XXXX di JB.

"Operasi apa?", aku tny.
"Operasi bdk2 melayu Islam yang minum arak", jawab kawanku.
Aku tanya, "Ramai ke kantoi?".
"Terlalu ramai", katanya lagi.

Terkedu aku dgr. Tempat lahir aku, tempat aku dibesarkan dah jadik mcm ni. apelah bodoh sangat p minum arak tuh. Benda yang memabukkan. Dah jelas hukum HARAM. Paling tinggi kat Malaysia kena denda jek. Sebat??? (pikirlah sendiri). Biasalah, undang-undang penjajah masih diguna pakai di Malaysia, sebuah Negara yang mengaku sebagai Negara Islam (tapi x amal sikit pun undang2 Islam). Hebat kan undang2 kita? Sama jek if kena tangkap khalwat. Senang ar orang kaya nak wat maksiat.

Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi.
Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?"
Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang.
Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak."

Arak adalah kunci segala kejahatan. Abu Laits berkata, jauhilah minum arak kerana di dalamnya mempunyai 10 perkara yang tercela
1.Apabila seseorang itu minum arak, kedudukannya seperti orang gila akhirnya dia menjadi bahan ketawa kanak-kanak dan tercela dia bagi orang yang berakal.
2.Arak itu boleh menyebabkan hilangnya akal dan musnahnya wang ringgit.
3.Minum arak boleh menyebabkan timbulnya permusuhan antara sahabat.
4.Minum arak akan menghalang seseorang itu mengingati kepada Allah dan akan menghalangi dia daripada mengerjakan solat.
5.Minum arak akan mendorong perbuatan zina. Sebab seseorang yang minum arak mungkin dengan mudah akan menceraikan isterinya tanpa disedarinya.
6.Minum arak adalah anak kunci segala perbuatan jahat. Orang yang minum arak mudah sekali melakukan perbuatan terkutuk.
7.Minum arak boleh menyebabkan menyakiti keluarganya dan temannya kerana mengiringi ke tempat fasik.
8.Orang yang minum arak wajib dihad, dihukum dengan sebatan 80 sebatan, kalau dia tidak dipukul di dunia, dia akan dipukul di akhirat dengan cemeti api neraka di hadapan orang ramai dan disaksikan oleh bapa dan temannya.
9.Minum arak itu menyebabkan pintu langit ditutup baginya kerana semua amal baiknya dan doa-doanya tidak diterima selama 40 hari.
10.Minum arak itu menyebabkan dikhuatiri dicabut imannya.
Semua akibat ini adalah di dunia sebelum dia mati. Selepas itu, dia akan menghadapi pula seksa akhirat nanti.

p/s: Islam itu yang terbaik. Andai Undang2 Islam diguna pakai disini, Arak x jadi masalah besar pada org Islam. Hukuman yang diterima di dunia mmg cukup berat. Tegakkan syiar Islam.

19 November 2009

Perasaan ini

Mcmne kalau kita suka seseorg ek?
Tapi org tuh bkn Islam.
Bkn jugak berbangsa Melayu.

Senang cite dari etnik yg mempunyai gene pool yang lain dari gene yg aku ada skrg.
Aku ada tny beberapa kwn. Byk respon aku trima dari kwn2 aku tuh

Respon 1:
Baguslah suka. If dapat dakwah dgn jalan yang terbaik. Mmg susah tapi itu tapi tinggi darjatnya disisi Allah SWT.
Respon 2:
Cuba dekati diri dia then cuba salami hati dia. Tunjukkan Islam ni bagus.
Respon 3:
Cuba ar rapat2. Ajak kuor tgk wayang ke.
Respon 4:
Xckup ke pompuan melayu kat Malaysia nih? X pyh ar ngada2.
Respon 5:
Kalau dah minat teruskan. 2 dalam 1. Dakwah + perkahwinan. Kan indah. Bimbing ke jalan yg benar, bagi dia keluar dari kesesatan.
Respon 6:
Ko serius ke Chan?......
Respon 7:
Sekarang ko kena tabur umpan yg terbaik. Tuko dari guna cacing kpd dedak. Baru melekat. Pelan2 pancing.

7 org aku dh tny. Hehe. Mcm2 respons. Lain org, lain pemikirannya.
Kenapa ek bley suka? Aku pn x pasti. Yang pasti bkn kerana kecantikan sbb ramai yg lagi cantik tapi sebab perwatakannya yg baik. Itu yg membuatkan hati ni cair. Haha. Bkn kecantikan yang dilihat, tetapi kebaikan yg ada pada dirinya.

Alangkah rugi insan yang berpewatakan baik mcm tuh tapi xde Islam dlm dirinya.

Apa jalan dakwah terbaik utk kita lakukan???

Aku pun x pasti. Kadang2 terpikir, nak carik org melayu sendiri pun payah, ada hati nak cari etnik lain. Hahaks. Bkn pe, saje nak wat outbreeding to get a desirable trait with super characteristics. Itu if ikut theory yg diajar oleh Prof Wan Khadijah dalam subject Animal Breeding. Hehe.

p/s: Still mencari pemegang tulang rusukku. Umur semakin hari, semakin bertambah. Hehe.

Calon Isteri Mengikut Pekerjaan – 18sx

Ceritanya begini, suatu hari di Kampung Melayu Majidee, JB ada seorang ibu yang gusar kerana anak sulung lelakinya tak kawin-kawin lagi, so satu hari, si ibu pon bawakla calon-calon yang dirasakan sesuai untuk menjadi bakal menantunya, dia pun menjemput kesemuanya kedalam rumahnya. Lalu memanggil anak sulong lelakinya untuk memilih kut yang mana-mana dia berkenan.

CALON PERTAMA:
Pekerjaan : Operator Telefon
“Ala Mak…nih tak syiioookkkk….dia nih selalu cakap:
SILA TUNGGU SEBENTAR,TUNGGU SEBENTAR”

CALON KEDUA:
Ciri-ciri : Kulit sawa matang, mata bulat dan besar,badan 100% bergetah, Bodynya just nice
Pekerjaan : Setiausaha
Lalu sianak lelaki berkata “Nih lagi tak syyiiiooookkkk…asyik-asyik
HARAP BERSABAR…BERSABAR”
Siibu pon gelisah kerana kebanyakkan calon yang ditunjukkan tidak memenuhi kriteria anak lelakinya… lalu dia pon menjemput calon terakhir.

CALON TERAKHIR:
Ciri-ciri : Kulit gelap-gelita,mata sepet sikit, badan 99.99999% bergetah, Bodynya kurang memuaskan
Pekerjaan : Guru.
Tanpa segan silu dan memikir panjang lalu si anak lelaki ini bersetuju untuk memilih calon ini. Lalu si ibu pon pening kepala lalu bertanya kepada anak lelakinya mengapa dipilih calon ini. Lalu anaknya pun memberitahu… “Hah! mak nih la syyiookkk sikit…kalau cikgu best sikit..pasal dia selalu cakap
ULANG SEKALI LAGI, BUAT BANYAK-BANYAK, SALAH NIH,BUAT MACAM NIH 10 KALI LAGI, TERUSKAN..HAH..TERUSKAN DAH BETUL TUH…”

Tiba-tiba adik lelaki tersebut yang berumur 20 tahun menyampuk plak…
“Bang!!!….Konduktor bas lagi bagus bang…. Diorang selalu cakap….
“NAIK CEPAT, NAIK CEPAT…MASUK,MASUK...MASUK LAGI, DALAM LAGI..DALAM LAGILAAAAHHHHHHHHHHHHHH, MASUK BELAKANG...BELAKANG LAGI,LAGI BELAKANG SANA…BELAKANG BANYAK KOSONG!

18 November 2009

Buat renungan


"Sayang, tengok nih. Cantiknya Al-Quran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran" pekik Jamilah kepada Nabil.

"Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli nih" balas Nabil.

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu Al-Quran yang bakal dijadikan hantaran.

"Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab" keluh Jamilah.

" Ala , awak bukan reti pun bahasa arab" jawab Nabil.

Tergelak Jamilah. Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.

"Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat" tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an.

"Oh, kami cari Al-Quran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid" sengih Nabil... Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..

"Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?" pakcik menyoal sambil tersenyum.

"Aa.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik" teragak-agak Nabil menjawab.

Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.

"Kalau gitu, tak perlu lah beli Al-Quran kalau sekadar hantaran. Kesian AL-Quran. Itu bukan kitab hiasan, dik" tegur pakcik berhemah.

"Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la" tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.

"Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir Ar-Rahman. Ada tafsiran lagi" cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

" Ala , besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi" senyum Jamilah mengangkat bungkusan Al-Quran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

"Jangan lupa baca ya" pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.

"Sibuk je la pakcik tu" Jamilah mengomel.

Nabil kelihatan serba salah. Mungkin 'terpukul' dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.

Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.

"Assalamualaikum semua" ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil bagai mati hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

"Inikah pengantin hari ini?" tegur selamba Ustaz Saad.

"Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz.." jawab Nabil mengigil.

Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.

"Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin" cadang Ustaz Saad.

Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib.

Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.

"Ss.. su.. surah apa ustaz?" Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku.

"Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah Ar-Ra'd" kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.

Surah Ar-Rad
Surah Ar-Ra'd

"Apa benda nih" detik hati Nabil.

"Bismillahirrahmaanirrahim.. ALL..MAA.. RIII ..!!" berlagu Nabil.

Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.

"Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam AL-Quran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A'uzubillahiminnassyaitaanirrajim.. Bismillahirrahmanirrahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA.." kedengar suara gemersik Ustaz Sa'ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak
lagi alunan irama AL-Qurannya.

Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.

"Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu Al-Quran. Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina AL-Quran. Beli AL-Quran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup
bagi seorang muslim" tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Sa'ad.


"Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab Al-Quran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh Al-Quran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan Al-Quran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya.." penutup Ustaz Sa'ad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

Hari semakin cepat berlalu.

Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab AL-Quran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.

Teet Teet!!! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa'ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil.

BACA NI!!!
Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,
Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari Nabi atau Malaikat.'

Sila sebarkan Hadis ini kepada semua .......kerana Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) berkata:

'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'

p/s: Jadikan kitab Quran ini sebagai panduan hidup kita. Insya-Allah

Yang dinanti..


Wohoooo.....
Alhamdulillah...
Tepat jam 13:30pm, 18 November 2009 tadi, maka berakhirlah final exam yang cukup membuatkan idup aku berubah. Final Exam yang membuatkan "Biological clock" diri aku berubah. MANDI X KENYANG, TIDO X BASAH, MAKAN X LENA. Hehehe...

Paper Applied Microbiology yang menjadi penutup final exam kali ni.
Disaat invigilator beritahu, "All candidates, please stop writing".
Maka berakhirlah perjalanan hidup aku sebagai mahasiswa 2nd Year, Semester 1 Ijazah Sarjana Muda Bioteknologi. Huhu.

Tapi aku x dapat balik kampung halaman lagi. Lepas ni join Explorace kat UTHM. Doakan kejayaanku. Cewah..

p/s: Rindu kat ibu, abah, adik2, kucing putih aku...

26 October 2009

Berhenti Seketika

Mungkin aku akan berehat seketika dari dunia blogging nih.
Untuk mengalami transformasi minda & jiwa. Hehe.
Busy sangat2.
Study + Kerja luar (tetiba ada masalah).
Lagipun Exam dah dekat. Serabut sangat rasanya sem nih.
Nak tak nak, kena buat jugak.
Aku terpaksa incubate diri aku sampai semuanya selesai. Bila dah selesai, kena undergo acclimatization process sebelum dapat expose ke luar. Ini yang Prof Dr Rosna ajar. Haha.

Perjuangan yang belum selesai...

25 October 2009

UWARGHH


NAMA PESAKIT: MOHD UBAIDILLAH aka CHAN
WAD KUARANTIN: D400, KOLEJ PERTAMA, UNIVERSITI MALAYA
BILIK RAWATAN: BANGUNAN PEPERIKSAAN UNIVERSITI MALAYA

TARIKH RAWATAN:
(1) ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSES 04/11/2009
(2) ANIMAL BREEDING 05/11/2009
(3) PLANT PHYSIOLOGY 06/11/2009
(4) TISSUE CULTURE & CRYOPRESERVATION 09/11/2009
(5) PLANT BIOTECHNOLOGY 11/11/2009
(6) FUNDAMENTAL OF BIOTECHNOLOGY 13/11/2009
(7) APPLIED MICROBIOLOGY 18/11/2009

SIMPTOM:
(1) X CUKUP TIDO
(2) MAKAN SIKIT (err….Ye ker???)
(3) MEJA BLAJO YG PENUH DGN MOOD BLAJO
(4) BIL ELEKTRIK MELAMBUNG (lampu belajar, charger)

RAWATAN:
(1) PRAY & DUA’
(2) TAKE A HEALTHY DIET
(3) AVOID CHATTING
(4) AVOID FRIENDSTER-ing,
(5) AVOID FACEBOOK-ing
(6) FOCUS
(7) AVOID STRESS

UBATAN: NO DRUGS NEEDED. JUST BELIEVE IN YOURSELF

19 October 2009

Wheels of Life


Semalam,
Hari yang telah berlalu,
Apa yang dah berlaku tetap berlaku,
Tak boleh nak diubah,
Ia tetap menjadi sejarah biarpun pahit untuk ditelan.

Hari ini,
Apa yang sedang kita lalui,
Apa yang kita sedang corakkan,
Lakaran yang menentukan masa hadapan berpandukan kisah semalam.

Esok,
Suatu yang tak pasti,
Kita hanya mampu merancang,
DIA yang menentukan segalanya.

p/s: Semalam tetap semalam, Hari ini tetap hari ini, Esok tetap Esok. Tapi kita perlu toleh kebelakang walaupun kita berada di hadapan. Sejarah yang mengajar kita untuk menjadi lebih matang dan berhati-hati dalam setiap tindakan yang dibuat. Yang terbaik fikirkan untuk esok tanpa melupakan hari ini dan
semalam

15 October 2009

Sedarkah Kita???

**EMEL DARIPADA SEORG SAHABAT



Bismillahirrahmaanir rohiim.

Kalau kita mengamati terjadinya bencana ataupun gempa yang sering terjadi akhir-akhir ini, sudah seharusnya kita menjadikannya sebuah iktibar dan muhasabah diri terhadap keadaan yang terjadi pada sekitar kita.

Mari kita lihat, peristiwa gempa yang terjadi akhir-akhir ini,

Gempa Tasikmalaya
Jam 15.04

Gempa Padang
Jam 17.16

Gempa Susulan Padang
Jam 17.58

Gempa Jambi
Jam 8.52

Mari kita lihat di dalam Al Qur’an, Surat dan ayat sesuai dengan saat-saat terjadinya gempa.

Gempa Tasikmalaya
Jam 15.04
Surat Al Hijr (Surah-15) ayat 04

4. dan Kami tiada membinasakan sesuatu negeripun, melainkan ada baginya ketentuan masa yang telah ditetapkan.

Gempa Padang
Jam 17.16
Surat Al Israa’ (Surah-17) ayat 16

16. dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, Maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, Maka sudah sepantasnya Berlaku terhadapnya Perkataan (ketentuan kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.

Gempa Susulan Padang
Jam 17.58
Surat Al Israa’ (Surah-17) ayat 58

58. tak ada suatu negeripun (yang durhaka penduduknya) , melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuzh).

Gempa Jambi
Jam 8.52
Surat Al Anfaal (Surah -8) ayat 52

52. (keadaan mereka) serupa dengan Keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang yang sebelumnya. mereka mengingkari ayat-ayat Allah, Maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha kuat lagi Amat keras siksaan-Nya.

“MASIHKAH KITA DURHAKA KEPADA ALLAH, dan TIDAK MENTAATINYA?

Semoga Hidayah dan Taufik Allah senantiasa bersama orang-orang yang beriman!

Amin

p/s: Setiap yang berlaku pasti bersebab. Dunia semakin hari semakin tua. Sesungguhnya Solatku, Ibadatku, Hidupku, Matiku Kerana Allah Ta'ala. Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Amal.

13 October 2009

You Raise Me Up

You Raise Me Up (Josh Groban @ Westlife)

When I am down and, oh my soul, so weary
When troubles come and my heart burdened be
Then, I am still and wait here in the silence
Until you come and sit awhile with me

You raise me up, so I can stand on mountains
You raise me up, to walk on stormy seas
I am strong, when I am on your shoulders
You raise me up to more than I can be

You raise me up, so I can stand on mountains
You raise me up, to walk on stormy seas
I am strong, when I am on your shoulders
You raise me up… To more than I can be

You raise me up, so I can stand on mountains
You raise me up, to walk on stormy seas
I am strong, when I am on your shoulders
You raise me up… To more than I can be

You raise me up, so I can stand on mountains
You raise me up, to walk on stormy seas
I am strong, when I am on your shoulders
You raise me up… To more than I can be

You raise me up… To more than I can be

12 October 2009

Aku

Kadang-kadang...

Ada gak rasa bengang....
Ada gak rase geram...
Ada gak rase tertekan...

Nasib baik semua tuh kadang-kadang...

Kelajuan

Hari aku buat kerja giler lagi. Aku tangan mcm gatal nak bawak kereta ptg tadi. Tapi apakan daya, kereta 'dikuarantin' kat JB.

Superbike buatan Malaysia (Modenas Kriss 1) jek yg bersama dengan aku kat KL ni.
Aku tadi menghala ke Subang nak jumpa kawan, ada bincang projek sket. Kat traffic light before masuk jalan motor, ada 2 mamat ni tanya, aku pasang turbo ke kat Kriss aku. (aku Kriss 1 jek, 110cc).
Aku senyum then cakap, "baru stage 1 bro". (Tringat yg adik aku dah upgrade moto ni pastu dia pakai kreta aku, aku pakai moto. Adoiyai).

Dak2 2 tny, "nak test x?", then tny aku, "menghala ke mana". Aku cakap ar "Subang".

Ok set, tempat yang sama.

Aku pun lenjan ar, bley ar makan EX5 and 125Z diorg. Meter bley abes, cecah 140km/j wo. (cayalah angah punya upgrade). Best ar sebab aku menang. Haha. Padahal bahaya bawak motor laju.

Sekali dah leading sepanjang 10km tgk2 ada mamat naik Yamaha 135LC potong aku slumber tanpa ada rasa bersalah. Tercengang aku tgk, trus call angah nak story. Hahaha.

Apakah kelajuan sebenar LC????? Uwaaa...

p/s: Aku takut bawak motor lelaju sebenarnya. Tak biasa kot bawak motor, biasa turun litar main kereta jek. Huhuhu... Rindukan speedometer kereta mencecah 255km/j (rekod peribadi)...

11 October 2009

Saya sukakan awak

Kring… Kring…

Perempuan: Hello.

Lelaki: Salam dan Hi. Ni Izzat ni. Sha, tengah buat apa tu?

Perempuan: Hmm…

Lelaki: Takpela, sori kacau… saya cuma nak bagitau awak sesuatu…

Perempuan: Saya…

Lelaki: Sekejap ya, maafla ambil masa awak… Tapi ada sesuatu yang perlu saya cakap… Nak buat pengakuan sebenarnya…

Perempuan: Tapi kan, saya…

Lelaki: Ya2… Jangan la layan saya macam ni .Saya dah banyak kali usaha nak dapatkan nombor awak daripada kawan2 saya ni. Nak telefon awak ni pun saya pun dah banyak kali fikir. Akhirnnya barulah ada keberanian nak telefon awak.

Perempuan: Oh. Ya ke? Hmm…

Lelaki: Sebenarnye saye dah lama suka awak. Mungkin awak tak kenal siapa saya dan tak pernah menyedari kewujudan saya. Tapi saya dah lama perhatikan awak. Sejak dari mula saya kenal awak lagi. Saya dah jatuh hati pada awak. Bukannya saya tertarik pada kecantikan awak walaupun saya tak nafikan awak memang cantik dan menjadi kegilaan ramai. Tapi gaya awak, yang membuatkan hati saya terpikat. Sopan penampilan, lembut tutur kata, dan baik hati budi. Mungkin saya terlalu terus terang tapi kalau saya tak cakap hari ni sampai bila2 pun tak…

Perempuan: Oh Izzat. Awk sungguh baik untuk berterus terang begini, tapi kan…

Lelaki: Kenapa Sha? Kenapa? Awak tidak sukakah cara saya? Atau awak tidak suka saya? Mungkin kerana awak tidak kenal saya. Tapi Sha, saya betul2 sukakan awak. Awak bagaikan teman yang telah lama saya impikan. Teman yang boleh mengisi kekosongan hati saya. Saya tak pernah rasa suka pada seseorang seperti saya sukakan awak sekarang.Awak bagaikan bidadari kepada saya. Rasa sangat bahagia jika ada awak disamping saya. Awaklah permaisuri di hati saya yang memang saya tunggu-tunggu…

Perempuan: Bukannya begitu maksud saya tapi… Sukar utk saya katakan, tapi saya…

Lelaki: Awak dah berpunya? Hati awak sudah menjadi milik org lain? Tak mengapa Sha. Saya faham. Sesungguhnya saye rela menunggu awak kerana saya percaya jika ada jodoh antara kita maka kita pasti bersama. Kalau awak katakan awak tidak mahu berkapel, saya juga begitu. Bukan niat saye untuk bercinta macam orang lain. Saya tidak mahu begitu kerana itu menjurus ke arah maksiat. Saya tahu awak perempuan yg baik, tak mungkin saya mempersiakan awak. Wanita dijadikan daripada rusuk lelaki, untuk berada di sisi. Saya faham itu. Saya benar2 ingin jadikan awak teman hidup saya. Tapi mungkin saya tidak sempurna kerana saya hanyalah manusia. Tapi saya harap awak dapat terima saya seadanya, kerana itulah sebenarnya cinta.

Perempuan: Izzat. Sebenarnya apa yang awak katakan itu betul. Mana2 wanita yg mendengar tutur kata awak ni pasti terpikat dengan keikhlasan dan keberanian awk. Tapi berat untuk saya katakan, saya sebenarnye BUKAN SHA. AWAK DAH SALAH NOMBOR NI!

p/s: Adoiyai. Bengang giler!!!

09 October 2009

Kemalasan melanda diri


Ni padah kerja banyak sangat ---> jadi tension ---> hempas pulas wat keje bagi siap ---> x cukup tido ---> melekat kat meja study 24jam ---> sampai satu tahap, kemalasan yang melanda. Huhu. Buat pertama kali aku rasa malas sangat2 arini untuk sem ni (pergh mantap gak baru skali rase malas ntok sem ni).

Nak buat macam mane eh? Huhu.
Seperti yang diketahui dunia, Aku bukannya seorang yang pemalas.
Ya btol, Aku bukan pemalas sejak dulu, kini dan selamanya.

Tapi if malas ape aku nak wat eh?Tido? Haha. Aku x minat tido lame2. Dah dilatih dari kecik oleh abah aku. Thanx abah. Sayang abah.
Aku call ibu, story sket. (Aku tiap2 ari call ibu. Rapat dgn ibu aku). Biar ar org nak kata aku anak ibu ke ape. Yang penting aku mmg anak ibu, if x anak sape lagi. Hahaks,

Aku pun ngadu ar. Tetibe macam dapat booster.
Ibu suntik satu enzyme dalam diri aku. Enzyme yang dikenali sbagai MALAS-ase.
Enzyme ni digest segala kemalasan yang ada dalam diri aku.

Aku tanya pada diri, aku nak berjaya x?
Mestilah nak.
Ye aku nak berjaya, aku kena ubah sikap aku, kena pandai manage time, x blh malas2, kena wat semua kerja.
Aku dah dewasa. Dah 20 taun pun (ye ker umo aku 20 taun? Hehehehe). Aku kena pikir matang, kena jalankan segala tanggungjawab yang aku ada.

Yehaa tetiba jadik cam rajin lak. Thanx ibu..

08 October 2009

Finally... Back to top 200


Thursday October 8, 2009

UNIVERSITI MALAYA CLIMBS 50 SPOTS TO NO. 180 IN THE-QS RANKINGS

BY KAREN CHAPMAN

PETALING JAYA: Universiti Malaya (UM) has put Malaysia back in the
top 200 of the prestigious Times Higher Education (THE) QS
World University Rankings 2009 when it climbed 50 places from last
year to 180 this year.

QS managing director Nunzio Quacquarelli said the rankings
identified not just the most highly-ranked universities in the world,
but also the best performing universities in key subject areas, the
universities most targeted by employers, those producing the best
research, those investing in teaching and those with the most
international profile.

Another local university that improved in rankings was Universiti
Teknologi Malaysia (UTM), standing at 320 compared to 356 last year.

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia
(USM) and Universiti Putra Malaysia (UPM) dropped between one and 41
places to 291, 314 and 345 respectively.

QS Quacquarelli Symonds Ltd Intelligence Unit head Ben Sowter said
UM resurgence into the top 200 was clearly impressive.

The apparent collective effort at the university to attract
a greater proportion of international students suggests a progressive
outlook, he said in an e-mail interview.

Higher Education Minister Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin told
/The Star/ that the ministry knew the universities weaknesses
were in citations per faculty and peer review.

Harvard University tops the rankings once again; followed by
Cammridge, Yale, University College London, Imperial College,
Oxford University, Chicago University, Princeton University,
Massachusetts Institute of Technology and California Institute of
Technology. The highest ranked Asian institutions in the rankings are
Tokyo University (22), Hong Kong University (24), Kyoto University
(25) and National University of Singapore (30).

UM vice-chancellor Prof Datuk Dr Ghauth Jasmon said the success
would be a major boost to the morale and motivation of all staff and
students to work harder.

The redefinition of key performance indicators for the
academics and the new initiatives implemented in international
networking, recruitment of international staff and students have
produced a quick, positive impact, he said.

UTM vice-chancellor Prof Datuk Dr Zaini Ujang said the improvement
in the university rankings is a result of its strategy in
networking, quality, strategic research, synergy and organisational
culture.

On UKM drop from 250 to 291, its deputy vice-chancellor
(Academic and International Affairs) Prof Dr Hassan Basri said the
university was not surprised by the drop as THE-QS had indicated that
the methodological adjustments and survey dynamics would significantly
contribute to a drop in the scores for the academic peer review and
employer survey criteria over a three-year period starting in the
year 2008.

UPM vice-chancellor Prof Datuk Dr Nik Mustapha R. Abdullah said he
was surprised that the university rankings dropped as its
achievements were better last year compared to previously.

-The Star-

p/s: Syabas UM. Sama-sama kita Memartabatkan Ilmu, Menjulang Bangsa, Membina Tamadun, Mengagungkan Agama. Ayuh Bangkit Mahasiswa...!!!

06 October 2009

Inilah kita..

Cuba kita lihat dan hayati apa yang berlaku pada hari ini…

Berapa byk rumah2, bilik2 yang diterangi dgn cahaya bacaan Al-Quran?
Seberapa ramai makhluk bernama manusia yang hatinya sentiasa berzikir mengingati Allah?

Boleh dikira dgn jari bukan?
Salah siapa semua ni?
Salah kita semua, salah saya.

Sebab apa?

Sebab saya x mampu nak bawak awak semua untuk mengingati Allah. Kurangnya usaha dakwah yang saya lakukan. Saya lagha, lalai, hanyut dalam keindahan dunia yang penuh kepalsuan. Ya Allah, betapa lalainya saya.

Dakwah ni bukan kerja ustaz2, bukan kerja tok guru, bukan kerja tok imam. Ni kerja KITA. Kerja umat akhir zaman yang diberi tugas kenabian. KITA SEMUA ADALAH DA’IE. Nabi Musa AS pernah berdoa kepada Allah agar baginda menjadi nabi yang terakhir tapi tidak diperkenankan oleh Allah. Kemudian Baginda memohon kepada Allah agar menjadi umat kepada nabi akhir zaman tetapi itupun ditolak. Cuba bayangkan , Nabi Musa sendiri nak jadi umat kepada nabi akhir zaman, betapa besarnya keistimewaan yang kita dapat.

Kita sedar x semua ni?

Hari ini berapa ramai ibu bapa yang susah hati jika anak diorg x mampu untuk sambung pelajaran ke Universiti, x mampu dapat nombor 1 dalam pelajaran.

TAPI ADA X IBU BAPA YANG RISAU ANAK MEREKA X TAHU BACA AL-QURAN?

ADA X IBU BAPA YANG RISAU ANAK MEREKA TIDAK TAHU BERSOLAT?

ADA X IBU BAPA YANG RISAU ANAK MEREKA TIDAK MENUTUP AURAT?

ADA TAK IBU BAPA YANG RISAU ANAK MEREKA TAK BUAT KERJA DAKWAH?


Teruk kan kita ni? kiamat semakin menghampiri kita. Filipina diserang taufan dan banjir, di Padang gempa bumi, di Samoa pula tsunami. Sedar x kita akan semua ni?
Duit yang banyak bukan boleh beli iman. Iman ni suatu benda yang kita kena usaha dan cari. Iman umat akhir zaman ni besar ganjarannya. Andai mati seorang umat akhir zaman dan dibawa bersamanya iman hatta sebesar zarah pun, Allah akan beri ganjaran 10 KALI DUNIA.!!!! Indah bukan?

Senang2 je dapat ganjaran yang besar. Mana ada kerja didunia ni, bila kita buat dapat 10 kali ganda. Simpan duit kat bank pun x dapat duit sampai 10 kali ganda. If ada, jutawanlah kita semua.

Jangan abai kerja dakwah hatta kita student, pegawai, pensyarah, doktor. Jadikan apa yang kita buat sekarang sebagai medium untuk berdakwah. Sebagai cth seorang biotechnologist, cipta dan masukkan gene penyembuh ke dalam satu tumbuhan. Jadi tumbuhan ni mampu ubat penyakit2 yang merbahaya. Kita boleh jadikan ianya sebagai modal dakwah kita. Kita bagitau yang bagi penyembuh hanyalah Allah bukannya tumbuhan yang kita temui itu, tumbuhan hanyalah asbab. Secara tak langsung kita dapat perbetul iman kita dan iman semua orang.

Ingat....Iman itu tidak boleh diwarisi….

p/s: Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Amal. Dakwah tujuan utama kita. Bukan bermakna kita perlu tinggalkan dunia untuk akhirat dan bukan pula tinggalkan akhirat untuk dunia. Tetapi kita usaha untuk kedua2nya, agar kita berjaya. Insya Allah...

Kisah Ketam

Ada seorang lelaki Melayu yang ingin beli ketam dari penjual ketam yang berbangsa cina.
Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?
Cina: Ada…ada…lu mau ketam cina ka ketam melayu?
Melayu: Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam melayu, mana ketam cina?
Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup…ketam cina…….sana dalam bekas tak ada tutup…ketam melayu la….
Melayu: Apa pasal ketam cina apek kasi tutup…ketam melayu apek tak kasi tutup?
Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor keluar…yang lain akan tengok dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.
Melayu: Ketam melayu tak itu macam ka?
Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi…jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar…yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.

Pengajaran:
Paham x? Cube kita tgk realiti hari ini, if ada seorang bangsa melayu berjaya dalam sesuatu perniagaan, sudah pasti org itu taknak ajar org melayu lain berjaya. Dia ingin berjaya seorang diri. Ini berbeza dgn sikap peniaga berbangsa cina. Org melayu bila tgk org melayu lain berjaya, mula tabur fitnah cakap 'ada guna'lah tuh. Nauzubillah. Bila tgk org berjaya je, start ar pi jumpa bomoh mane2 nak bagi perniagaan org tuh lingkup. orang melayu penuh dengan PHD (perasaan hasad dengki). Ini ke sikap orang melayu, orang bangsa kita. Aku malu. Aku pernah menghadapi benda ni banyak kali. Aku byk gak tanya kat kawan2 peniaga cina aku. Pandangan dan sikap dari peniaga cina ni lain. Diorang nak semua kawan2 cina diorang berjaya. Me myself pun peniaga dan usahawan jugak. Aku lagi suka if ramai anak bangsaku yang berjaya....

04 October 2009

Mencari

Aku ingin mengenalimu
Kasihmu meluaskan alam
Membawa aku berlari mencari pelangi

Tutup Aurat


Tutup aurat satu tuntutan,
Dalam keluarga wajib tekankan,
Kalau keras hati gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.



Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk skap,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payah pun 'make up'.

Berbaju kurung bukanlah mengurung
Lebih elok jubah jika direnung,
Kaki pula eloklah bersarung,
Agar syaitan susah nak bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian modern memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat,
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakai pun nampak pusat.

Berseluar ketat baju pun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai memanglah dipandang jahat,
Dimurka oleh Allah, Rasul dan para malaikat.

Apa yang aneh bila dipandang,
Lengan pendek tapi bertudung,
Nampak seperti orang yang kudung,
Mata memandang ketiak seperti ikan lolong

Lagilah aneh bila di fikir,
Baju kebaya tudung berukir,
Nampak dada iman terjungkir,
Kain terbelah peha terukir.

Bila ditanya kenapa begitu,
Dia kata fesyennya dah macam tu,
Di dalam hati niat tertentu,
Menggoda jantan sudahlah tentu.

Menutup aurat boleh berfesyen,
Tetapi jangan menunjuk eksyen,
Sesuaikan diri ikut profesyen,
Kalau dilaknat tak guna sesen.

Kalau nak "Make Up" biarlah padan,
Jangan terlebih bila berdandan,
Minyak wangi juga fikirkan,
Bedak dan gincu sekadar keperluan.

Kasut tinggi cuba jauhi,
Kerana ia melahirkan bunyi,
Boleh menarik perhatian lelaki,
Perbuatan ini dibenci Ilahi.

Apatah lagi menghentakkan kaki,
Menarik perhatian orang laki-laki,
Melenggok punggung membinasakan diri,
Ustaz melihat pun separuh mati.

Buat apa nak tayang jambul,
Kecantikan tak usah ditonjol-tonjol,
Mahkota disimpan tak jadi bisol,
Memakai tudung Islam tersimbol.

Selokaku ini bukanlah jahat,
Cuma saja mahu peringat,
Kepada semua para sahabat,
Terutama sekali rakan sejawat.

Kalau nak ikut nasihat ini,
Jangan bertangguh ubahlah diri,
Benda yang baik tak payah diuji,
Akan terserlah akhlak terpuji.

Kepada semua kawan lelaki,
Jangan tergelak wanita diperli,
Keluarga kita tak terkecuali,
Terutama sekali anak dan bini.

Sudahkah kita tanamkan iman,
Menutup aurat sepanjang badan,
Ke sana sini dilindungi Tuhan,
Keluarga menjadi contoh teladan.

Setakat ini seloka kami,
Harap dapat menghibur hati,
Apa yang baik hendaklah ikuti,
Kalau boleh besok amali

Pakai tudung tapi bertelanjang
Itulah gaya orang sekarang
Mana tidaknya, ukuran body semua terang-terang
Yang mana kendur yang mana tegang

Baju nipis nampak bayang
Peha gebu saja ditayang
Lebih baik tak pakai baju senang
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang

Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak 'garis'
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Lengan pendek blaus gantung
Jeans ketat melekat dipunggung
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung
Agama tak suruh berbungkus macam pocong

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah
Kalau takat rambut orang kurang ghairah
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah
Mata yang memandang boleh keluar darah

Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah

Tutup aurat bukan suruh berselubung
Sampai tak nampak muka dan hidung
Yang faham tuntutan amat beruntung
Taklah bersungut mulut pun muncung

Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu 'mendung'
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Yang ye nya hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Didunia selamat, di akhirat hebat

Dalam tiap perbuatan, kita mulakan dengan niat
Gitu juga bertudung, janganlah konon nak tunjuk taat
Alamat pahala lebur, dosa bertingkat-tingkat
Janganlah pula berfesyen tak kena tempat

Baik tak bertudung kalau hanya nak rosak imej
Walhal Islam suruh pakai yang sopan dan manis
Dah kalau takat pakaian ngalahkan pengemis
Atas tutup, bawah buka, ni apa punya jenis?

Kita memang hidup dalam era serba maju
Sungguhlah iman tak dinilai just ikut baju
Kalau bertudung tapi pakai yang 'gitu-gitu'
Kita pun susah kenal, manusia ke hantu

Banyak salah faham bila mula bertudung
Maknanya no fesyen-fesyen only the baju kurung
No more pant suit, kebaya or kebarung
Dah kalau gitu lebih baik duduk berkurung

Bertudung bergaya biarlah yang sempurna
Tak jadi bahan kutuk, jangan pula menambah dosa
Pun tak usahlah juga terlebih gaya
Islam itu suka yang sederhana

02 October 2009

Anak yang berdoa

Seorang bapa terdengar anaknya berdoa

"Ya Allah, selamatkanlah Ayah, Ibu dan Nenek... Selamat tinggal Atuk," anaknya berdoa sambil teresak-esak.

Bapa anak itu tidak faham akan doa tersebut. Sehinggalah keesokan harinya dia mendapat tahu bapanya yakni Atuk anaknya telah meninggal dunia kerana serangan jantung.

Pada malam berikutnya anaknya berdoa lagi "Ya Allah, peliharalah ayah dan ibu... selamat tinggal nenek,".

Bapa anak itu berasa terkejut. Adakah mungkin esok nenek anaknya itu akan meninggal dunia?. Apa yang ditakuti oleh bapa anak itu menjadi kenyataan. Esoknya ibunya (nenek anaknya) telah disahkan meninggal dunia kerana terjatuh di bilik air.

Kemudian pada malam berikutnya pula anaknya masih berdoa lagi. "Ya Allah, selamatkanlah ibuku... Selamat tinggal ayah..." kata anaknya sambil menangis.
Bapa anak itu sepanjang malam tidak dapat melelapkan mata. Kemudian pada esoknya dia pergi membuat pemeriksaan perubatan dengan Doktor Pakar. Dia disahkan sihat dan tidak mempunyai penyakit kronik. Bapa anak itu kemudian pulang dengan membawa kereta dengan perlahan dan begitu berhati-hati bimbang akan kemakbulan doa anaknya itu.

Sampai sahaja di rumah dilihatnya ramai orang termasuk pihak masjid ada di rumahnya.

"Abang kemana? Semua orang sibuk nak uruskan jenazah ni" soal isterinya.

"Siapa meninggal?" Soalnya pula.

"Pak Majid tukang kebun kita tu..." ujar isterinya sambil menangis meratap seolah baru kematian suami.

"Kenapa Pak Majid meninggal... Bukan diriku ini?" kata 'bapa' anak itu dalam hati.

I'm Back

Yehaa..
Rindunya aku kat blog ni... Muach..Muach...
Lama x upload pape. Busy giler. Ni pun mencilok sket. Adat ar student. X busy bukan student namenye. X gitu?

Byk yang berlaku sejak akhir2 ni. Earthquake kat Padang, Tsunami kat Samoa, gegaran yang dirasai di Malaysia. X mustahil Malaysia akan kena earthquake gak. Gegaran byk berlaku, plate2 dalam bumi beralih. Kiamat dah dekat dah, dunia pun dah tua.

Musim Syawal ni, byk tol jemputan makan. Adoiyai. Asik makan jek, macam kena pump ar badan aku yang tough ni. Huhu.


Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Amal

25 September 2009

Selamat Hari Raya 1430H


Salam ‘alaik.

First n foremost, saya Mohd Ubaidillah bin Mohd Salaha dan keluarga;
Mohd Salaha bin Mohd Salaha (abah),
Robiah binti Kahar (ibu),
Mohd Nathiqul Ulya Bin Mohd Salaha (angah),
Zatul Faqihah Binti Mohd Salaha (adik bongsu),
John (kucing putih aku)


ingin MEMOHON AMPUN DAN MAAF andai kami ada terkasar bahasa, tersilap tutur kata, tutur kata yang menyakitkan hati dan menyinggung perasaan, tingkah laku yang x kena. Mintak dihalalkan segala makan dan minum kami, segala perbuatan dan tutur kata kami terhadap korg semua.

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri. Semoga Syawal kali ini lebey bermakna bagi kita.

p/s: Sori lambat upload, baru sampai dari kampung. Kampung takde internet. Huhu. Puas raya kat kampung. Assignment ntah ke mana. Adoiyai. Jemputlah datang rumah. Cuti seminggu jek. Hehe.

23 September 2009

I am 24 Years Old Today!!!

Harini, 23 September 2009 ialah hari kelahiranku yang ke Dua Puluh ……Empat. Hehe.

2009 – 1985 = 20 tahun (aku kire guna calculator scientific)

1985 lalu, lahirlah aku kemuka bumi yang penuh dengan pancaroba tepat jam 1145pm. Syukur Alhamdulillah, hingga ke hari ini aku masih diberi pinjam oleh-NYA nyawa dan segala nikmat yang tak pernah kurang malah bertambah sejak 24 tahun yang lalu. Dah hampir 3 abad aku hidup kat atas muka bumi ni sebagai seorang lelaki yang macho. Uhuk.

Terima kasih atas segala ucapan tahniah/wish harijadi dari kawan2 yang tak putus2. Hehe. Ingat gak korang kat aku. Thanx a lot. Walaupun happy dpt ucapan dari kwn2, tapi ada gak perasaan sedih yg hadir dalam diri. Ini bermakna semakin pendek umur aku untuk hidup di dunia ini untuk menjalani kehidupan sebagai hamba-NYA.

Dah berapa banyak aku mensyukuri segala nikmat yang diberi dan menggunakan di jalan yang sepatutnya. Huhu. Smoga hidup aku selama 24 tahun ini mendapat keredhaan dari-NYA. Semoga aku dapat gunakan umur yang diberikan ini untuk berkhidmat kepada agama-MU Ya Allah…

p/s: Terima kasih kepada yang bagi aku birthday present dan kad besday. Thanx eh. Sayang korg. Hahaha.

19 September 2009

Yang dinanti telah pun tiba

Akhirnya!!!!!!

Masa yang dinanti telah pun tiba. Insya Allah pagi ni aku gerak balik JB, bus kul 930am. Tapi kena naik kat Bukit Jalil lak. Huhu. Nasib baik tak suh naik kat Bukit Selambau.

Penat gak nak packing. Last minute punye keje. Standard ar budak macho mmg pack barang last minute.

Semangat btol nak balik ni. Xsabo2. Kolej dah lengang kot. Aku antara insan terakhir gak ar yang meninggalkan kolej ni. Saya sayang UM.(mcm poyo lak bunyinye)

Dah pack baju2 sume, baru prasan (ye ker??) sume tshirt kaler hitam jek aku bwk balik. Nak wat samne, aku mmg suka kaler hitam. Tapi ibu bising ar, asik kaler itam jek. Kena ada kaler2 sket. 2 yang ada baju kaler lain. Adoiyai.

Ibunda, bonda tunggu kepulangan anakmu yang baik lagi macho ini. Eh ibunda dan bonda? Mcm same jek. Adoi. Silap2 ayahanda dan bonda tercinta, nantikan kepulangan anakmu ini. Haaa baru btol... Adesss...

Ya Allah, selamatkanlah dan redhailah perjalananku nanti. Ameen...

Katil yang menjadi mangsa untuk "bersepah".

Hitamnya SEMUA pakaianku. Hahaks

SKST Class 1997 Gathering @ JB



**Saje nak tolong promote kat kengkawan lame from Sekolah Kebangsaan Sri Tebrau (SKST) Johor Bahru 1997.Baru kengkawan dari KL, JB n Singapore ley dtg. Ritu reunion kat KL dak2 area KL jek dtg. Huhu.Dis notes taken from Fiona's page in facebook.tq:D (email to me by murnie. Hehe)**

SKST Class 1997 Gathering @ JB
finally, it's reunion back in JB!!!!
Host: fiona n muslimah!
Type: Party - Reunion
Network: Global
Price: RM10-RM15
Date: Saturday, September 26, 2009
Time: 12:00pm - 3:00pm
Location: Muslimah's house - can refer to the plan in da poster...
Phone: 0122745327 FIONA
Email: angelic_moon11@hotmail.com
Description:hi everyone!
So it's confirmed that the gathering will be held :
On: 26th September 2009 (Saturday)
At: Muslimah's House - No. 5, Lorong 1, Jln Songkit 8, Tmn Sentosa, 80150 JB.
From: 12pm - 3pm.
Please reply to me(fiona) b4 20th september to confirm if you are coming or not! pls invite other frens from skst class 1997 as well if they r nt in facebook, and do let me know if you or they are coming!!!
THANKS!!!

18 September 2009

Bosannyerr

Aku bosan bangat.
Serius ingat rumah jek. Prasaan nak balik membuak-buak wo.
Dah ar kelas pagi ni spatutnya 3 jam tapi jadi x sampai sejam.
Lecturer ada urgent matter.
Uwaaa....

p/s: Tahap kebosan telah meningkat kepada kuasa empat nih!!!

Balik Kampung!!!


Ramainye yang balik kampung semalam, harini. Berduyun2 dak2 naik bus, kendong beg beso. Pergh…. Jelesnye!!! Awal pagi dah penuh bus stop org tunggu bus. Adoiyai. Blom kul 7am ni beb.

Aku balik sabtu pagi. Uwaa. Itu jek tiket yang tinggal. Aku x expect langsung balik naik bus, 2 x beli tiket lagi. Tapi syukur gak ada lagi tiket yang masih tersisa. Nak wat camne, kereta aku rosak last minute. Takkan nak naik moto lak, penat gile wo naik motor utk perjalanan sejauh 3**km.

Rindulah nak buka kat rumah. Dgr cite sampai JB trus nak gerak balik kampung belah ibu aku (kat Kuantan, Pahang). Uwaa… buka pose dalam kereta ar gamaknya. Rindu woo kat masakan ibu aku. Nak buat camne, dah nak rosak. Kita bkn tau nak rosak pun. Tapi syukur gak, dibuatnya rosak dalam perjalanan lagi naya aku.

Dah ar VC umumkan arini (Jumaat, 18 september) half day utk segala lecture yang ada. Bertambah2 ar kebosanan aku menunggu kat sini. Huhu. Cian makcik dining kena masak lagi utk aku. Hehe. Saya nak lauk ayam ye makcik.

p/s: Dah macam blajo kat oversea lak rasanya balik kampung lelambat gini. Hahaks..

Pemandu Kita

Andai kita memandu BMW 745i, tak semestinya kita hebat, kita kaya, kita rasa kereta kita mewah, laju dan sebagainya andai takde adab memandu. Walaupun kereta kita mewah, tetap kena hormat yang “kecik” atas jalan raya. Hormat ar sket motorcyclist beb!

Jgn main redah nak masuk jek. Kitorg ni “kecik”, xde cover ape-ape, kalau terlanggar badan yang jadik perisai. Kadang2 rasa geram gak dgn perangai pemandu kereta lagi2 kereta mewah ni.

Macam tadi, tgh hujan, kereta BMW (R* 29) main redah masuk padahal aku kat main road. Menggelabah aku emergency brake. Tlg ar kwn, xkira ko menteri ke, pengarah syarikat ke, ayahanda ke, xsemestinya bley drive kreta ntah pape. Bukan aku mintak utk dihormati setinggi gunung, dijunjung di kepala tapi aku nak sekelumit prasaan kemanusiaan terhadap motorcyclist. Geram gak kdg2 main redah jek. Dah 2 hari berturut eksiden motor berlaku dpn mata aku yg aku kira salah kereta main redah masuk jek!!!

Tadi kwn aku (kak dimah) call, dia eksiden. Terkejut gak dengar. Bykkan bersabar kak dimah, setiap yang berlaku pasti ada hikmah. Jgn dilihat dgn pandangan mata manusia biasa akan perkara yang berlaku, tapi pandanglah sebagai hamba-NYA. Pasti kita akan dapat lihat hikmahnya walaupun itu nasib malang dari kacamata manusia biasa.

Cubalah ada adab sket time drive 2. Aku pemandu kereta gak. Aku cintakan kelajuan gak. Aku ada lesen LITAR lagi, tapi bila atas jalan, hormat org lain. Nak laju, cilok2, turun litar ar bro. Jalanraya utk dikongsi bersama…

p/s: Andai kita nak org hormat kita, kita perlu hormat orang dulu... Bykkan bersabar kak dimah.

15 September 2009

Pantun Raya Mengikut Negeri

Mari kita berpantun ikut negeri masing-masing. Hehe

Kelantan
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita

Terengganu
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

Pahang
Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin

Johor
Cenggitu cenggini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie

Melaka
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok

N. Sembilan
Masak lomak cili api
Campo dongan daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri
(org kolumpo jgn kocik ati!!)

Selangor/K.Lumpur
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu

Perak
Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampai

Kedah
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau

Penang
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepas raya usah dok triak
Kalu ceti mai ikut dapoq

Perlis
Padang besaq kecik aja
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

p/s: Cayalah orang johor. Haha

13 September 2009

Pagi ini

Alhamdulillah.
Hari ke-23 Ramadhan 1430
Pagi ni sangat tenang rasanya
Ketenangan yang abadi
Syukur Ya Allah
Atas nikmat yang telah KAU berikan


p/s: hadirkan senyuman dalam hidupmu sekalipun menghadapi suasana yang pahit