Followers

01 September 2009

Fasa 2 Ramadhan: Doa Hari 11-20

Alhamdulillah, Ramadhan dah masuk ke fasa kedua. Tetapi agak sedih, kerana ini bermakna Ramadhan akan meninggalkan kita tak lama lagi. Huhu. Dibwh adalah doa-doa harian untuk Fasa 2 Ramadhan. Insya Allah dapat kita amalkan dan sampaikan

Doa Hari-11

Ya Allah! Tanamkanlah dalam diriku kecintaan kepada perbuatan baik, dan tanamkanlah dalam diriku kebencian terhadap kemaksiatan dan kefasikan. Jauhkanlah dariku kemurkaan-MU dan api neraka dengan pertolongan-MU, Wahai Penolong orang-orang yang meminta pertolongan.

Doa Hari-12

Ya Allah! Hiasilah diriku dengan penutup dan kesucian. Tutupilah diriku dengan pakaian qana'ah dan kerelaan. Tempatkanlah aku di atas jalan keadilan dan sikap tulus. Amankanlah diriku dari setiap yang aku takuti dengan penjagaan-MU, Wahai penjaga orang-orang yang takut.

Doa Hari-13

Ya Allah! Sucikanlah diriku dari kekotoran dan kejelekan. Berilah kesabaran dan ketabahan kepadaku untuk menerima segala ketentuan. Dan berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa, dan bergaul dengan orang-orang yang baik dengan bantuan-MU,Wahai Dambaan orang-orang miskin.

Doa Hari-14

Ya Allah! Janganlah.Engkau hukum aku, kerana kekeliruan yang kulakukan. Dan ampunilah aku dari kesalahan-kesalahan dan kebodohanku. Janganlah Engkau jadikan diriku sebagai sasaran bala' dan malapetaka dengan kemualian-MU, Wahai Kemulian kaum Muslimin.

Doa Hari-15

Ya Allah! Berilah aku rezeki berupa ketaatan orang-orang yang khusyu'. Dan lapangkanlah dadaku dengan taubatnya orang-orang yang menyesal, dengan keamanan-MU, Wahai Keamanan untuk orang-orang yang takut.

Doa Hari-16

Ya Allah! Berilah aku kemampuan untuk hidup sebagaimana kehidupan orang-orang yang baik. Dan jauhkanlah aku dari kehidupan bersama orang-orang yang jahat. Dan naungilah aku dengan rahmat-MU hingga sampai kepada alam akhirat. Demi ketuhanan-MU Wahai Tuhan sekalian alam.

Doa Hari-17

Ya Allah! Tunjukkanlah aku kepada amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-citaku. Wahai Yang Maha Mengetahui akan segala keperluan tanpa permohonan. Wahai Yang Maha Mengetahui segala yang ada didalam hati seluruh isi alam. Selawat keatas Nabi Muhammad dan keluarganya yang suci.

Doa Hari-18

Ya Allah! Sedarkanlah aku akan berkat-berkat yang terdapat di saat sahur. Dan sinarilah hatiku dengan terang cahayanya dan bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku untuk dapat mengikufi ajaran-ajarannya, Demi cahaya-Mu Wahai Penerang hati para arifin.

Doa Hari-19

Ya Allah! Penuhilah bahagianku dengan keberkatan, dan mudahkanlah jalanku menuju kearah kebaikan. Janganlah Engkau jauhkan aku dari segala kebaikan, Wahai Pemberi petunjuk kepada kebenaran yang terang.

Doa Hari-20

Ya Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu syurga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka, dan berikanlah kemampuan kepadaku untuk membaca AI-Quran Wahai Penurun ketenangan di dalam hati orang-orang Mu'min.

p/s: Semoga Dapat kita sama2 amalkan dan sampaikan. Insya Allah

No comments: