Followers

12 September 2009

Ape dah jadi???

Kalau kita lihat alam sekeliling kita. Kita akan merasa betapa kerdilnya diri kita disisi Allah SWT. Cube kita lihat, hayati, renungkan segala apa yang dapat kita lihat di sekeliling kita. Segala makhluk yang ada di sekeliling kita. Segala pokok2, awan2 yang bertebaran di kaki langit, udara yang memenuhi ruang bumi, tanah tempat kita berpijak, burung2 yang bebas bertebangan dan banyak lagi. Cuma kita lihat keindahan ciptaan Allah SWT. Betapa hebatnya Allah yang Maha Menjadikan. Makhluk2 ni semua patuh kepada ketentuan dan ketetapan yang Allah telah tetapkan. Semuanya bergerak dengan mengikut arahan Allah tanpa ada pun satu makhluknya (selain manusia) yang melanggar arahan-NYA.

Cuba kita lihat pula kepada khalifah segala makhluk iaitu keturunan kita yang bernama MANUSIA!

Dengan pakaian yang tak seperti pakaian (kain lap kereta aku lagi lawa dan cukup sifat!!!),
dengan tangan pegang tin air yang diminum tanpa ada perasaan bersalah (bulan Ramadhan ni!!!),
dengan rantai yang pelbagai corak dan bentuk yang tidak diketahui maksudnya memenuhi leher si pemuda,
yang si pemudi seperti mahu menunjukkan tubuh badannya yang menggiurkan kepada setiap mata-mata lelaki yang dahagakan bayangan perempuan.

Ini ke perangai manusia yang mengaku dirinya Islam???

Ini ke sikap dan akhlak pemuda-pemudi Islam yang menjadi benteng kekuatan Islam???

Serius, aku meluat tgk segolongan anak2 muda (muda dari aku) lepak kat bus stop, tgn pegang botol mineral 500ml yang didalamnya ada air bewarna seakan2 teh (KORG TAU AIR APE KAN?). Main passing2 botol, sorg minum seteguk. Bodoh!

Ikutkan hati, aku nak pergi sound, tapi iman lemah. Lagipun ni tempat org, sedara aku cakap jgn buat hal. Kalau kat JB, berani aku sound. Memang merah bawak jalan, putih simpan.

Aku cukup pantang tgk org tak pose, minum air haram, bergaul lelaki perempuan macam takde panduan hidup.Banyak mata memandang ke arah diorang hatta yang bukan Islam.

Korg tak takut ke azab Allah?
Tak takut ke api neraka yang apinya sgt2 panas hatta jika api dari neraka jatuh ke bumi walaupun sebesar lubang jarum maka hancurlah bumi.
Korg tak tahu ke Neraka itu benar
Korg tak tahu Azab Allah itu juga benar?

Sesungguhnya janji Allah adalah benar. Kiamat semakin hampir. Langgar perintah Allah ni macam takde pape bagi diorg.


P/s: Ya Allah, kurniakanlah kami isteri-isteri solehah, anak-anak, zuriat-zuriat yang soleh dan solehah. Ya Allah, Kurniakanlah aku keturunan yang patuh pada ajaran-MU dan meniggalkan segala apa yang telah ENGKAU larang.

2 comments:

maiyah said...

salam.. manusia skrg mmg ramai yg dah lari dari tanggungjawab sbg Islam, akak mengaku akak dulu pun byk lalai tapi alhamdulillah Allah telah menarik akak kembali kejalan yg benar

Chan Baik said...

sama2 perbetulkan diri kita selagi Allah masih bagi pinjam nyawa ni kat kita.