Followers

21 May 2009

Syirik Halus

Firman ALLAH yang bermaksud:

“Barang siapa yang berharap untuk bertemu dengan ALLAH (di hari akhirat kelak), maka hendaklah dia melakukan amal soleh dan janganlah dia mempersekutukan ALLAH dengan sesuatu di dalam ibadatnya.”

(Surah al-Kahfi, ayat 110)

Ape itu syirik? Syirik ialah menyamakan, menyekutukan, menduakan ALLAH dengan benda atau makhluk lain. Terdapat 2 pecahan syirik iaitu syirik besar dan syirik kecil. Dalam dunia masa kini yang paling bahaya ialah syirik halus atau syirik tanpa sedar.

Apa pula yang dipanggil syirik halus ini? Syirik halus ialah menyamakan makhluk dengan ALLAH tetapi tanpa kita sedar. Ini byk berlaku dalam kehidupan seharian kita. Pada pandangan bahasa melayu mungkin Nampak seperti tiada apa-apa tetapi kita ini umat Islam. Umat Islam hidup berpandukan kepada Al-Quran dan As-Sunnah dalam kehidupan seharian.

Sebagai contoh yang mudah kita lihat ialah bila kita lapar, kita cari makanan. Seolah-olah makanan yang bagi kenyang. Padahal kekenyangan itu datang dari ALLAH. Cube bygkan situasi dimana ada seorang manusia ni makan nasi lemak ayam 2 pinggan dan seorang lagi makan sepinggan nasi bersama ulaman-ulaman sahaja. Tetapi kedua-dua diantara mereka merasa kenyang. Adakah makanan yang bagi kenyang? Padahal mereka makan benda yang berlainan. BKN!!! ALLAH yang datangkan kenyang. Kenyang ni nikmat ALLAH.

Begitu juga, bila sakit kita cari ubat. Pening kepala makan panadol. Adakah panadol yang bagi ilang pening? BKN!!! ALLAH yang datangkan pening, ALLAH jugalah yang ilangkan pening itu. Kita pula menganggap panadol blh ilangkan pening. Bayangkan betapa besarnya dosa kita? Kita telah percaya ada kuasa lain yang mampu ilangkan pening kita itu. Kuasa panadol. Nauzubillah.

Cube kita amik sebidang tanah. Kita tanam pokok cili. Dah matang, kita petik dan makan cili tu. Kita akan rasa pedas. Selepas itu kita tanam pula pokok tebu pada tanah yang sama. Cukup masa, kita makan tebu. Tebu rasa manis pula. Adakah tanah yang sama boleh datangkan 2 rasa yang berbeza? TIDAK !!! ALLAH yang bagi rasa pedas, ALLAH juga yang bagi rasa manis. Semua datang dari ALLAH.

Begitu juga dalam study, bkn sebab kita ni rajin study boleh cemerlang. Ada juga orang yang study ala kadar je tapi cemerlang. Kecemerlangan datang dari ALLAH. ALLAH yang bagi kejayaan. tapi kita sebagai umat Islam amat bertuah sebab kita ada senjata untuk berjaya. Sesungguhnya doa itu adalah senjata orang mukmin.

Semoga saya dan sahabat-sahabat semua dapat perbetulkan kesilapan kita selama ini. ALLAH yang Maha Kuasa, DIA tidak tidur dan tidak makan dan DIA jugalah yang menjadikan langit tanpa tiang, sesungguhnya nyawa kita didalam genggaman-NYA. Jika sebelum ini kita banyak silap, beristigfarlah memohon keampunan dari-NYA. Sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun.


Bersama kita renungkan dan mengamalkan. Insya ALLAH.

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Amal

No comments: