Followers

17 May 2009

Nikmat

Sahabat-sahabat, pernah x kita merenung dan mengira berapa byk nikmat yg telah ALLAH kurniakan kpd kita? Sgt2 byk. Tak ternilai nikmat yang ALLAH telah beri kita pinjam. Jgn kita melihat nikmat yang tidak ada pada kita tapi ada pada org lain tetapi sebaliknya. Kita perlu bersyukur dgn nikmat yang ada pada diri kita tp xde pada org lain.

Sebagai cth kita amik ar 1 nikmat yang ALLAH bagi, xpyh ar nikmat besar spt pancaindera dan sebagainya. Kita amek nikmat paling mudah, nikmat kentut. Nampak simple, tapi cube ALLAH tarik balik nikmat 2. Ape akan jadi pada kita? Terseksa badan sbnrnya. Baru nikmat yang kecik, blom amek nikmat yang paling besar. Bersyukur!!! Camne cara nak bersyukur? Byk sgt caranya, gunakan nikmat yang telah diberi pada tmpt yang sewajarnya, menjadi hamba-NYA yang taat. Bkn susah pn. Bkn kita kena bayar balik ape yang tlh dipinjamkan. Kita bkn pinjam nikmat daripada kwn ataupun ah long, kita pinjam dari KHALIQ. X pyh nak bayar balik pn. Tapi ingat, gunakan pada tmpt yang sewajarnya sbb di hari pembalasan kelak, kita akan dipersoalkan satu persatu ttg nikmat yang telah dikurniakan dan atas apa kita gunakannya.

Nikmat paling besar ALLAH kurniakan kpd kita umat Islam ialah nikmat Iman. Iman ni bkn senang nak dapat. Bkn semua org ada nikmat Iman. If semua org ada, satu dunia ni org Islam. Btol x? oleh itu, jaga ar nikmat ni. Kdg-kdg sedih, jln kat bandar tgk bdk2 melayu lepak tepi jln, tgn pegang botol arak. Nauzubillah. Ni ke bakal pemimpin kita di masa akan dtg? Ni blom kire yang kapel, bkn muhrim jln berpegangan tgn, berpelukan, bersenda gurau, makan bersuapan. Org skrg mcm x kisah, seolah-olah benda ni normal dan lumrah dlm alam percintaan. Nauzubillah. Kdg-kdg mak bapak sendiri wat x tau. Aku yg tgk pn geram. Takut-takut arini kita tgk anak org mcm gitu, esok-esok anak kita yang mcm gitu. Korg nak ker???? Sampai bila kita nak biarkan benda ni berlaku? Gunakan nikmat yang ALLAH bagi pada tmpatnya. Nikmat minum bkn pada minuman yang haram, nikmat tgn bkn pegang pada benda yang haram, nikmat mata bkn melihat benda yang haram…. Renung-renungkan sahabat…

Kata-kata didalam sebuah karya agung dari Syaikh Ibnu Athaillah, “Al Hikam”, “Siapa yang tidak mengenal harga nikmat ketika adanya nikmat itu, maka ia akan mengetahui harga kebesaran nikmat setelah tidak adanya”.

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Amal…

No comments: