Followers

17 May 2009

Bersyukur

Cube bygkan situasi dimana kita tgh ada kerja yang penting yang perlu disiapkan dan pada masa yang sama kita perlu buat satu lagi kerja di tempat yang lain. Dan ada lak kawan kita yang dtg ckp dia blh tlg kita wat kerja yang lagi satu. Ape yang kita akan ckp pada kwn kita itu? Sudah pasti dan pasti kita akan cakap, “terima kasih kawan, kaulah kawan yang terbaik aku penah ada”.

Itu dengan manusia, dgn hamba. Mcmne lak kita dengan DIA? Pernah x kita bersyukur atas segala nikmat dan pemberian yang telah DIA bagi kat kita? DIA dah bagi kita rezki, bagi kita kehidupan, bagi kita kwn2, bagi kita pancaindera dan byk lagi. Tapi, pernahkah kita sentiasa menyebut kalimah syukur kepada-NYA??? Apakah kita dah lupe nak sebut kalimah ALHAMDULILLAH? Bkn ssh nak sebut, senang jek. Dak tadika pun boleh sebut.

Sudahkan kita bersyukur hari ini? Berapa kali kita bersyukur hari ini? Apa yang kita syukuri? Kepada siapa kita bersyukur?

“Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memberikan pernyataan: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Ku-tambah nikmat-Ku kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih” (Ibrahim: 7)

Senang jek nak bersyukur. Dapat sesuatu nikmat, biasakanlah lidah kita sebut Alahmdulillah. Bagaimana pada saat kita mendapatkan sebaliknya, misalnya kehilangan laptop? Apakah kita bersyukur? Ya kita kena tetap bersyukur, yakinlah, selalu ada rahmat ALLAH disebalik peritiwa yang buruk pada pandangan kita. Kalau kehilangan laptop, apa yang disyukuri. Kita besyukur, yang hilang hanya laptop bknnya barang yang lebih berharga. Mmg pedih tapi itulah hakikatnya. Yakinkanlah hati dan diri kita kepada ALLAH.

ALLAH memiliki segala yang ada di langit dan di bumi termasuklah diri kita. Kita adalah milik ALLAH dan demikian jugalah segala apa yang kita miliki.

Oleh itu adalah menjadi satu tanggungjawab kepada kita untuk bersyukur kepada ALLAH atas segala nikmat yang kita terima. Sudah tentu nikmat yang kita perolehi terlalu banyak sehingga kita sendiri tidak mampu menghitungnya.

Cukuplah sekiranya kita bayangkan bagaimana jika matahari terus menerus memancarkan cahayanya sepanjang hari tidak kira siang mahupun malam? Sudah pasti ketika itu tiada kehidupan yang dapat bertahan hidup di atas muka bumi ini termasuklah manusia.

ALLAH berfirman dalam surah Qasas ayat 72 yang bermaksud: "Katakanlah: "Bagaimanakah fikiran kamu jika ALLAH menjadikan siang kepada kamu selama-lamanya hingga ke hari kiamat. Tuhan yang manakah lagi selain ALLAH yang dapat membawakan malam kepada kamu untuk kamu berehat padanya? Maka mengapa kamu tidak mahu melihat?"

Cube bygkan jika ALLAH x bagi kita nikmat malam, dah tentu kita mati kekeringan. Air dlm badan kita terhidrat, kering lesu kita ni.

Kita sepatutnya lebih bersyukur jika ALLAH tambah nikmat kita lagi-lagi bila DIA memberikan kamu nikmat kesenangan. Ameklah iktibar dari kisah Qarun yang mati ditelan bumi bersama harta-hartanya yang membuatkannya alpa dan lalai daripada bersyukur kepada ALLAH.

Rasulullah SAW pernah ditegur oleh isterinya, Aisyah apabila melihat baginda berterusan bersembahyang sehingga menyebabkan kaki baginda bengkak.

Aisyah berkata: "Bukankah Allah telah mengampunkan dosamu yang terdahulu dan yang akan datang? Baginda menjawab: "Salahkah jika aku menjadi seorang hamba yang bersyukur?"

Rasulullah SAW adalah contoh yang terbaik bagi kita. Baginda mengajar kita bagaimana cara untuk bersyukur kepada ALLAH. Iaitu segala nikmat yang telah kita terima mestilah dibalas dengan semakin mendekatkan diri kepada ALLAH.

Sebagai tanda kesyukuran juga, kita hendaklah melaksanakan segala yang diperintah dan menjauhi segala yang dilarang oleh ALLAH.

Semoga dengan segala bentuk kesyukuran seperti ini akan menghampirkan kita lagi kepada ALLAH dan ALLAH akan menambahkan lagi nikmat yang dikurniakan-NYA kepada kita. Jika kita dikurniakan kesenangan dan kemudahan, bantulah yang memerlukan. Sbb nikmat yang ALLAH pinjamkan kepada kita itu bukan utk diri kita sahaja tetapi utk kesenangan org lain.

Para ulama mengemukakan tiga cara bersyukur kepada Allah. Pertama, bersyukur dengan hati nurani. Kata hati nurani selalu benar dan jujur. Untuk itu, orang yang bersyukur dengan hati nuraninya sebenarnya tidak akan pernah mengingkari banyaknya nikmat ALLAH.

Kedua, bersyukur dengan ucapan. Lidahlah yang biasa melafalkan kata-kata. Ungkapan yang paling baik untuk menyatakan syukur kita kepada ALLAH adalah hamdalah. Dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda, ''Barangsiapa mengucapkan SUBHANALLAH, maka baginya 10 kebaikan. Barangsiapa membaca LAILAHAILLALLAH, maka baginya 20 kebaikan. Dan, barangsiapa membaca ALHAMDULILLAH, maka baginya 30 kebaikan.''

Ketiga, bersyukur dengan perbuatan, yang biasanya dilakukan anggota tubuh. Tubuh yang diberikan Allah kepada manusia sebaiknya dipergunakan untuk hal-hal yang positif. Menurut Imam al-Ghazali, ada tujuh anggota tubuh yang harus dimaksimalkan untuk bersyukur. Antara lain, mata, telinga, lidah, tangan, perut, kemaluan, dan kaki. Seluruh anggota ini diciptakan ALLAH sebagai nikmat-NYA untuk kita. Lidah, misalnya, hanya untuk mengeluarkan kata-kata yang baik, berzikir, dan mengungkapkan nikmat yang kita rasakan.

ALLAH berfirman, ''Dan terhadap nikmat Tuhanmu, hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur).'' (Dhuha [93]: 11). Sama-sama kita renungkan dan amalkan. insya ALLAH.

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Amal

No comments: