Followers

31 May 2009

JOM HEBOH

Sekarang ni Jom Heboh tengah hangat dan rancak diadakan di Danga Bay, Johor Bahru dari 29-31 Mei 2009. Tadi aku nak balik rumah pun jalan jem. Efek dari Jom Heboh. Kereta penuh sesak di atas jalan raya walaupun Danga Bay jauh lagi. Apa nak jadi ni?

Apa yang hebatnya Jom Heboh yang mampu buat jalan jadi jem, penuh sesak, bandar pun jadi haru biru, polis sana-sini….

Hebat dari Solat Jumaat, hebat dari majlis-majlis agama walaupun yang datang itu ulama’-ulama’ dari luar negara. Ish3. Best sangat ke Jom Heboh 2? Ada yang cakap sthn skali jek bro wat kat JB, bkn senang nak jumpa artis-artis.

Artis ni sapa? Dia bukan ahli agama, bukan alim ulama’, bukan tok guru, bukan pak kiyai. Yang korang sibuk sangat nak p jumpa watpe? Korang tau tak korang sedang menghadiri suatu pesta atau keramaian maksiat. Korang tau tak mufti dah keluarkan fatwa bahwa ianya HARAM. Korang sedar x semua 2? Kenapa kita nak tolak fatwa mufti kita sendiri? Mufti ni sapa? Ingat diorang suka-suka blh wat fatwa? Mufti wat fatwa ni ada dalil dan nas-nas yang kukuh. So patuh. X payah sibuk2 nak pegi konsert mcm 2. Bkn korang dapat apa pun. Dapat tgk maksiat, dapat dosa tgk orang wat maksiat, dapat dosa tgk org x pakai tudung, pimpin tgn yang bukan muhrim. Ingatlah wahai saudaraku, kita idup ni sementara jek. Macamne if time perjalanan kita nak ke Jom Heboh, waktu itulah malaikat datang cabut nyawa kita? Macamne time tgh lompat-lompat tgk artis nyanyi atas pentas, malaikat datang amik nyawa kita? Apa kita nak jwb dalam kubur nanti?

Jom Heboh, bercampur lelaki perempuan. Yang bukan mahram, x kurang juga yang amek kesempatan. Nauzubillah.

Bknkah ALLAH SWT dah berfirman didalam surah Al-Isra ayat 32 yang bermaksud:

"Dan janganlah kamu menghampiri zina"

Hampir kepada zina pun dah x boleh apatah lagi berzina. Hayati maksud firman ALLAH SWT. Kita semua akan dihisab di Masyhar nanti.

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda:

"Daripada seseorang lelaki itu bersibuk-sibuk (berhampir-hampir atau bersebelah) dengan wanita yang bukan mahramnya, lebih eloklah ia bersibuk-sibuk dengan seekor Babi yang bergelumang kotor dengan tanah" (Riwayat At-Tabrani)

Terdapat satu lagi hadis Nabi SAW yang bermaksud:

"Hindarilah diri kamu dari keluar masuk dalam majlis wanita" (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

Terdapat banyak hadis yang menerangkan tentang larangan percampuran lelaki dan perempuan. Tetapi kenapa kita nak abaikan seolah-olah kita mempersendakan hukum Islam itu sendiri. Bila orang sentuh hal Islam, bukan main marah lagi tapi kita sendiri tak amalkan ajaran Islam sepenuhnya.

Ada gak yang kata tujuan nak pergi tgk jualan murah, booth-booth yang dibuka sempena karnival Jom Heboh. Tapi bukankah ada lagu-lagu yang dipasang kuat disekitar booth-booth, terdapat artis-artis yang mempromosikan barangan, terdapat permainan-permainan yang disediakan yang kadangkala boleh menjatuhkan imej Islam, terdapat juga free gift yang diedarkan oleh penganjur Jom Heboh kepada orang ramai. Btol x ape aku bebelkan ni?

Yang halal itu jelas, yang haram juga jelas dan terdapat diantara keduanya iaitu syubhah. Pernah dulu terdengar suatu hadis yang mengatakan barangsiapa yang menghadiri konsert didunia, maka tiada peluang baginya untuk menghadiri konsert diakhirat yang dihiburkan oleh para Nabi, Rasul dan ALLAH AZZA WAJALLA.

Bersama kita jauhkan diri dari karnival dan pesta yang menjerumus kepada percampuran lelaki dan perempuan, yang menjurus kepada runtuhnya akhlak seorang Islam, yang menjurus kepada berlakunya maksiat. Nauzubillah. Semoga kita sentiasa didalam perlindungan-NYA. Insya ALLAH.

Semoga hati dan nafsu serta keinginan kita untuk pergi ke karnival-karnival seumpanya tertutup tetapi diganti dengan keinginan untuk menghadiri majlis-majlis agama. Amin...

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Amal

No comments: