Followers

31 May 2009

Akhlak

Khutbah Jumaat (29/05/09) yang dibacakan oleh Imam Ayub ada menyebut mengenai peribadi Rasullullah SAW dan sewajarnya tindakan kita untuk mengikut akhlak baginda SAW. Pernah ditanya kepada Saidatina Aisyah RA tentang bagaimana akhlak Rasulullah SAW lalu dijawab oleh Saidatina Aisyah RA bahawa Al-Quran itu adalah akhlak baginda SAW. Betapa mulianya akhlak seorang utusan dan pesuruh ALLAH yang telah meninggalkan kita 1430 tahun yang lalu. Bagaimana hendak kita mencontohi akhlak baginda SAW sedangkan kita tidak pernah melihat sendiri Nabi kita yang tercinta itu.

Sabda Nabi SAW:

”Dan aku wariskan dua benda kepada umatku dan apabila mereka berpegang kepada 2 ini, nescaya mereka tidak akan sesat selama-lamanya iaitu Al-Quran dan As-Sunnah”

Jika kita lihat dunia masa kini, di dalam kehidupan yang serba moden, akhlak umpama benda yang dipandang enteng dan remeh. Akhlak seolah-olah tak lagi bernilai dalam menjadikan seseorang itu dipandang mulia bahkan keluasan pengaruh dan budaya yang mereka amalkan yang menjadikan mereka gah. Jalan dengan penuh megah, mendabik dada seolah-olah merekalah yang terhebat. Ini bkn budaya ini, ini budaya jahiliah. Perang antara kabilah, menunjukkan siapa yang kuat, siapa yang hebat. Btol x?

Aku saje berjalan di tengah Bandar JB, tgk budak-budak yang muda dari aku. Dengan rokok di jari, rantai memenuhi leher, dengan gelang di tgn, yang lelaki diapit perempuan. Bila perempuan lalu, disiulkan, bila lelaki lalu tgk semacam. Ape ni beb? Ni ke budaya bakal pemimpin masa akan datang? Yang sedihnya semua itu sebangsa dgn aku, seagama dengan aku. Yang perempuan bertudung. Jatuhkan imej Islam sungguh!!!

Nanti bila berlaku kejadian yang tak diingini, masing-masing nak menuding jari, baru rasa menyesal. Piki dulu sebelum kita bertindak.

Apa niat kita nak keluar rumah?

Apa tujuan utama kita nak keluar rmh?

Renungkan dulu. Tgk dulu diri kita sblm keluar, dah lengkap ke pakaian kita, dah tutup aurat ke belum, dah mintak izin dengan ibu bapa blom, dah tunaikan solat blom (jika dah masuk waktu). Jangan sampai kemodenan menyebabkan runtuhnya akhlak. Ingat, kemodenan bukan pembaratan !!!!

Bersama kita betulkan diri kita yang silap. Supaya kita dapat menjana umat Islam yang berakhlak mulia. Insya ALLAH. Islam itu mudah.

Antara doa yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:

“Ya ALLAH Ya Tuhanku, perbaikkanlah kejadianku dan akhlakku”


Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Amal

No comments: