Followers

10 April 2010

Kisah Si Buta

Pada suatu hari, seorang kanak-kanak buta duduk di tangga sebuah bangunan dengan sebuah cawan di tangan kanannya. Dia mengangkat satu papantanda yang berkata: “Saya buta, tolong bantu.” Hanya ada beberapa syiling di cawan itu.

Seorang lelaki berjalan melalui kanak-kanak itu. Ia mengambil beberapa wang kertas dari sakunya dan memasukkannya ke dalam cawan yang dipegang kanak-kanak itu. Dia kemudian mengambil tanda, membaliknya, dan menulis beberapa kata. Dia meletakkan tanda bahagian belakang sehingga setiap orang yang berjalan oleh akan melihat kata-kata baru.

Tak lama kemudian cawan itu mula berisi. Ramai orang menderma kepada kanak-kanak buta itu. Petang itu lelaki yang telah menukar tulisan pada papantanda itu lalu lagi. Kanak-kanak itu mengenali langkah kakinya dan bertanya, “Adakah anda orang yang mengubah tanda saya pagi ini?? Apa yang anda tulis, tolong beri tahu saya, bukankah saya tidak mampu melihat?”

Lelaki itu berkata, “Aku hanya menulis kebenaran .. aku mengatakan apa yang anda katakan, tetapi berbeza dengan cara yang anak tulis”

Aku menulis: “Hari ini adalah hari yang indah tapi aku tidak dapat melihatnya.”

Kedua-dua tanda-tanda itu memberitahu orang ramai bahawa kanak-kanak itu buta. Tapi tanda pertama hanya mengatakan anak itu buta. Tanda kedua-dua orang mengatakan bahawa mereka sangat beruntung bahawa mereka tidak buta. Haruskah kita terkejut bahawa tanda kedua yang lebih berkesan?


Moral:
Lihat bagaimana dengan tindakan yang sedikit cuma dari lelaki itu mampu mengubah cara kita berfikir. Kesimpulannya, kita kena ubah cara berfikir dalam sesuatu yang kita lakukan. Jika ada masalah, cuba kita ubah cara kita tgk masalah tuh. Insya Allah akan jumpa jalan keluar.

Mcm apa yg berlaku kepada seorang warga Jepun. Dia ada masalah dengan ingatan dan mudah terlupa apa yang patut dia buat. Jadi dia hasilkan kertas lekat atau lebih dikenali sekarang sebagai STICKY NOTES. Akhirnya, 1 dunia menerima idea yang pada mulanya hanya untuk menangani masalah yang dia hadapi. Cuba bayangkan jika dia terus menerus biarkan dirinya dihantui masalah lupa, apa akan jadi??? Mungkin dia akan mengalami tekanan jiwa dan perasaan. Btol x?

Oleh itu, jadilah orang yang optimis dalam melihat sesuatu masalah. Masalah adalah peluang untuk menjadi lebih maju bagi orang yang optimis manakala orang yang pesimis melihat masalah sebagai satu bencana yang akan menggelapkan masa hadapannya..

Aku~~Jadikan setiap permasalahan yang kita ada hadapi sebagai satu opportunity untuk lebih berjaya. Itu yang banyak aku dengar dalam seminar @ kursus entrepreneurship yang aku hadiri dan aku cuba apply dalam hidup aku. Life is a big canvas, throw all the paint on it you can.

1 comment:

Daniera said...

this is interesting. kdg2 kita tak sedar inilah y kita buat. kita tau kita gagal, tapi kita tak cuba ubah kepada kejayaan. :)