Followers

10 January 2010

7 Wonders Of The World..

Kalau sebut pasal 7 Keajaiban dunia ataupun 7 wonders of world, pasti semua orang tau. Btol x?
Ada sekumpulan pelajar telah ditanya agar menyenaraikan “7 Keajaiban Di Dunia“. Walaupun banyak pendapat yang diberikan, berikut merupakan undian terbanyak untuk senarai “7 Keajaiban Di dunia”.

1.Egypt’s Great Pyramids
2.Taj Mahal
3.Grand Canyon
4.Bangunan Empire State
5.Tembok Besar China
6.Terusan Panama
7.St. Peter’s Basilica


Semasa sedang mengumpul undian, cikgu tersebut sedar masih ada seorang lagi pelajar yang tidak menghantar undiannya. Maka, beliau pun bertanya sekiranya pelajar tersebut mempunyai sebarang masalah.
Pelajar tersebut berkata, “Ya, saya ada sedikit masalah dengan senarai yang saya buat. Saya tidak boleh nak menyenaraikannya kerana kejaiban di dunia ini terlalu banyak.”

Cikgu tersebut pun berkata, “Eum, jadi beritahulah apa yang telah kamu senaraikan setakat ini supaya kami boleh bantu kamu.”
Pelajar tersebut menganggukkan kepala, kemudian membaca senarai yang dibuat, “Saya rasa, “7 Keajaiban Dunia” adalah:

1.dapat melihat
2.dapat mendengar
3.dapat menyentuh
4.dapat merasa
5.dapat berkata-kata
6.dapat ketawa
7.dan dapat merasai rasa dicintai


Suasana di kelas tersebut senyap seketika. Perkara yang selama ini kita anggap biasa dan kita terlepas pandang sebenarnya adalah sebenar-benar keajaiban!

p/s: Bayangkan andai kita tidak dapat melihat pada waktu kita ingin melihat, tidak dapat mendengar pada waktu penting untuk mendengar, tidak dapat menyentuh sesuatu, tidak dapat merasa sesuatu yang perlu dirasa, tidak dapat berkata-kata pada waktu yang memerlukan kita untuk berkata-kata, tidak dapat ketawa dikala kita perlukan ketawa dan tidak dapat merasakan diri dicintai sedangkan waktu itu kita ingin rasa dicintai. Syukur Ya Allah

3 comments:

hasni said...

syukur alhamdulillah dengan nikmat y Allah pinjamkan ini..

Maiyah said...

keajaiban alam yg Allah tnjukkan utk kita mnsyukuri dgn 7 keajaban yg hakiki.. ermm.. menarik dik.. saling berkait sbnrnya ye tak!

Killer_Chan said...

hasni~~jaga nikmat yg DIA bg pinjam ni leklok b4 diambil balik

maiyah~~semua kat dunia ni ada kelebihan dan saling berkaitan. ama ada kita perasan atau x. :)