Followers

25 January 2010

Adakah ANDA Tahu? Siri 2


1. Manusia bernafas kira-kira 23,000 kali dalam tempoh 24 jam. [Urusniaga di 7-Eleven juga beroperasi selama 24 Jam]




2. Orang lelaki mudah mendapat buta warna, 10 kali ganda berbanding wanita. [Buta huruf tidak mengenali jantina]




3. Setiap langkah ke hadapan, anda terpaksa menggerakkan 54 otot dalam tubuh badan. [Untuk senyum anda hanya menggunakan sedikit otot sahaja berbanding untuk masam atau "cetung" dalam bahasa Terengganu. Oleh itu, SENYUM SOKMO]




4. Matahari memiliki tenaga yang cukup utk menerangi bumi bagi tempoh lebih daripada 5 juta tahun lagi. [Kenapa tak banyak kereta guna tenaga solar????]




5. Tekanan jantung manusia semasa mengepam darah adalah cukup kuat sehinggakan setiap pancutan boleh memancutkan darah sejauh 9 meter. [Air pancut di Dubai atau dikenali sebagai Dubai Fountain adalah antara yang tercantik di dunia.]



6.Purata setiap manusia manusia memiliki 100,000 helai rambut dan tumbuh lebih cepat pada waktu malam. Sementara itu, hidung pula dikatakan dapat mengenal pasti 10,000 jenis bau yang berbeza-beza. [Mcmne kalo org yang tak cukup rambut???]



7. Setiap hari darah beredar sejauh 180,000 Km dalam tubuh manusia. [Cuba bayangkan perjalanan darah untuk manusia yang sedang naik darah]



8. Ikan emas adalah satu-satunya haiwan yang dapat melihat cahaya inframerah dan ultraungu (UV). [Cyclops dalam cerita X-Men juga mempunyai kuasa pada matanya dan adakah beliau dari spesies ikan emas yang mutant?]



9. Setiap 1 cm persegi kulit manusia, didapati mengandungi 7 meter pembuluh darah. [Walaupun kulit ayam goreng sedap dimakan tetapi ia tinggi kandungan lemak dan ianya dijual pada harga RM1 untuk 7 keping di pasar malam. Sambutan dari pembeli amat menggalakkan]



10.Terdapat banyak spesies labah-labah yang sanggup mengorbankan tangan dan kaki utk dimakan anak-anaknya yang baru menetas. Langkah ini adalah utk mengelakkan anak-anaknya itu daripada memakan sesama sendiri. [Haruan jek makan anak!!!]





p/s: Fakta: Kita boleh capai apa yang kita mampu fikirkan cuma bagaimana cara untuk kita capai, terpulang pada kita.Jom kita fikir dan imagine pastu usaha untuk mencapainya.(-,-)

7 comments:

Wanie-san said...

wah chan!!nak lagi entry info mcm ni!!!!![menyeksa chan!]
bab rambut 2 cam ko sesuai je..lalalala

Chan @ Aidiel said...

ceh tang rambut jugak nak kata kat aku gak. biar rambut sket, janji macho. hehe

Fiq said...

ko tau tak org yang takde perasaan pun boleh menjadi seorg yg perasan. haha

Chan @ Aidiel said...

fiq~~kalo org yg ada perasaan cane lak? hehe

maiyah said...

manusia dgn fitrahnya

hasni said...

baru nak ckp tang rmbut tu
maiyh da ckp dl dah
huhu

Chan @ Aidiel said...

maiyah~~ benar kak.

hasni~~bukan maiyah ckp tapi wanie ar hasni. ngantuk eh? hehe. nak wat cane rambut gini. adoi. bersyukur dari ada idung tapi xde lubang. hehe