Followers

20 May 2010

Jika Semuanya PUTIH


Cuba kita bayangkan semua benda di sekeliling kita berwarna putih!

Sudah pasti bosan dan sangat membosankan!

Kalau satu warna sahaja pasti tidak menarik dan menawan. Kalau semuanya putih pasti tidak realistik. Andai semuanya hitam pun pati membosankan. Kehidupan ini ibarat lukisan yang bewarna-warni. Ada orang yang mengintai kejahatan walaupun hatinya membisikkan kebaikan. Inilah yang dinamakan lumrah kehidupan.


Hidup ini umpama lukisan. Andai kain yang berwarna putih, kita corakkan dengan warna putih pasti lukisannya tidak timbul atau tidak tersampai. Mana mungkin kita lihat kontras warna dan keindahan. Jika cuma warna hijau tentu lukisan jadi kaku. Apapun jika kanvas putih dipalitkan hitam akan lahir sebuah lukisan. Lukisan tentang sebuah cerita.


Jika kita calitkan, corakkan pelbagai warna, maka timbullah sebuah keindahan. Di sana ada merah, biru, kuning, hitam, jingga, putih, oren, ungu, dan hijau. Bayangkan betapa indahnya lukisan itu. Terlahirlah wajah-wajah dalam bentuk warna-warna. Jika asyik warna indah jangan lupa di sana ada hitam yang kita benci. Jika seluruhnya putih... membosankan! Jadi kenapa takut pada hitam. Bukankah hitam itu menghidupkan?

Ini yang dikatakan haq dan bathil itu paut-memaut atau hidup-menghidupkan. Akhirnya mereka bersatu dan tidak dipisahkan. Perhatikan jika memakai satu warna sahaja, memang membosankan. Rumah warna merah, kereta merah, baju merah, kasut merah, alatan rumah merah, semuanya merah. Andaikata semua bunga berwarna merah semata-mata, tidak ada kuning, putih, biru dan seumpamanya... aduh seakan si Penciptanya tidak hebat! Seandainya semua berkaki dua, tidak ada berkaki empat, enam, lapan, sepuluh, seratus... Bosan. Tidakkah kita sedar ada yang tidak berkaki langsung! Hebatnya Penciptaan!


Aku~~Indahnya sebuah lukisan kehidupan jika kita belajar untuk mencorakkannya mengikut panduan

No comments: