Followers

14 May 2010

Aku, Unit Arnab IVM & Idea


Alhamdulillah baru sampai JB tadik kul 630pm. LAme gak x update. Nak update tapi malas sejak LI ni. Haha. Arini genap 5 hari aku berada di Institut Veterinar Malaysia (IVM), Kluang. X sangka aku practical. Haha. X pernah terpiki yg aku akan practical spjg pengajian ni. Mmg sronok beb. Mula2 ni kitorg di tempatkan di Unit Arnab. Unit Arnab yang diketuai oleh Puan Norzie bt Ismail. Byk sgt-sgt benda yang aku dapat blajo. Inilah benda yang aku cari slama ni.

Alhamdulillah aku hampir dapat. Sebab lepas ni aku akan ditempatkan di unit-unit yang aku pikir sebagai menjurus ke arah benda yang aku nak selama ni. Tempat lembu pedaging, lembu tenusu, kambing dan bebiri. Mmg itu yang aku nak, sebab tu aku amek Degree Bioteknologi ni. Sbb aku nak capai apa yang aku dah plan sejak sekian lama. Sejak sebelum aku masuk diploma lagi, sebelum aku abis SPM lagik. Insya Allah aku akan usaha yang terbaik. Mewujudkan suatu perniagaan yang berteraskan agriculture sejajar dgn agenda kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Halal-Hub. Itu yang aku inginkan. Perniagaan bertemakan Halal-Hub.

Apa yang aku tgk, arnab ni berdaya saing gak cuma dari segi marketing kena pandai sket. Kena apply teknik SWOT dan 4P. Insya Allah after this if umur au pjg, perjalanan aku seperti skrg, aku akan cuba capai. Psssttt.....Kestabilan politik pun penting gak. Hehe.

Kadang-kadang aku mcm nak jek start semuanya skrg, tapi x bley gak. Kena sabo. Stahun jek lagi, insya Allah aku akan abes degree ni. Aku akan mengorak langkah sebelum aku sambung master dan pHD yang aku idamkan. Perniagaan mmg suatu bidang yang aku gilai sejak aku skolah rendah lagik. Haha. Parents aku dh tau benor dgn minat aku ni.
Tapi rugi gak ar kat sini x dpt nak blajo bidang Avian. Aku nak blajo pasal puyuh, ayam, itik muscovy. Walaupun dah pernah blajo, aku nak tgk paa lagi benda terbaru dalam bidang-bidang ni. Mane tau ada pertambahan. Dunia dah maju kan. Hehe.

After this masuk Unit Kuda. Dgr cite macam dapat naik kuda. Hopefully btol ar. Hehe. If btol, cara gak. Kuda x minat sgt cume aku penuh minat dgn taik kuda jek. Hahaha. SGT-SGT berguna kowt.

Aku~~X sabo Nak menunggang Kuda! Yehaaaa....

No comments: